La biografia oficial del
cantautor Rafa Xambó ens informa que la seua trajectòria musical comença en la
dècada dels setanta del segle passat formant part d’allò que algú ha batejat
com la segona generació de la
Nova Cançó i on trobem noms tan interessants com el del
desaparegut Carles Barranco. Fins i tot ens diuen que va obtindre algun premi.
Després, coses de la vida, va obrir un llarg parèntesi musical de silenci, que
no de compromís intel·lectual i polític, que va tancar el 2002 en publicar junt
amb el grup La Fusteria
(on hi havia Carles Carrasco, Àlvar Carpi, Josep Maravilla i Bernat Pellicer)
el magnífic treball discogràfic 7
acústics.
Per a mi, humil articulista,
aquest era el naixement de Xambó com a compositor i intèrpret, amb una veu
personal i una elegància interpretativa que no l’allunya gens ni mica de les
trinxeres on des de fa dècades manté combat contra totes les formes d’abús de
poder.
El 2003 publicà Dies Oberts, el 2006 Cançons de la memòria trista, el 2010 Andanes i el 2013 T’estimo tant. Sonets de Shakespeare. I ara, de colp i volta, el
2015, quan a molts allò de la primera etapa de Rafa Xambó ens pareixia una
anècdota, quatre línies en la seua biografia artística en les quals semblava
justificar o donar un cert pedigrí musical al professor de sociologia que un
dia decidix agafar la guitarra i posar-se a cantar, recupera una gravació
inèdita de la dècada dels setanta i la publica en forma de cedé sota un títol
tan explícit com és Llibertat! i amb
una presentació sòbria que només acompanya un llibret amb articles d’Alfons
Cervera, Joan Carles Doval, Lluís Miquel i el mateix Rafa Xambó.
Llibertat! és la
baula perduda en la discografia de Xambó, però també, d’alguna manera, de la
cançó d’autor valenciana. El conformen deu temes amb tot el sabor d’una dècada
de lluita, on pareixia que tot seria possible i calia preparar-se per a
materialitzar els somnis de llibertat i de justícia. En escoltar-lo, el primer
que ens crida l’atenció és la veu de Xambó, jove, carregada d’energia, sensible,
una veu novella, gens gastada, una manera de cantar amb notables influències de
Lluís Llach en cançons com ara Ella,
i de Carles Barranco, al qual en altres treballs ha versionat.
Després trobem que aquell jove
Rafa Xambó ja tenia certes coses del Xambó actual i que han caracteritzat la
seua obra: el gust per fer-se acompanyar per grans músics, en aquest cas pel
guitarra Rafa Ruiz, membre dels mítics 4Z, el qual dota d’una gran força totes
les cançons, que són filles de la cançó de la cançó francesa i
hispanoamericana; i també el gust, que li lloe una vegada més, per musicar
poetes, en aquesta ocasió Miquel Martí i Pol i Feliu Formosa. Deu temes entre
l’èpica de la sembra de nous valors en una societat gregària, la lírica d’anar
construint un país nou i també la sàtira com en Les
senyores i Cançó de Vicent, aquesta
darrera ens insinua un prototipus d’individu oportunista que acabaria sent el model
per a molts que coparen el poder polític i financer i ens enfonsaren en la
misèria moral i econòmica.
També hi retrobem una primera
versió de la cançó Amic, que
recuperaria dècades més tard en el disc Cançons
de la memòria trista amb el títol de Caminant.
Llibertat!, un disc
nascut en una època en la qual s’albiraven canvis socials i polítics, reapareix
en un moment on bona part de la societat valenciana torna a demanar canvis
després d’una llarga etapa per a oblidar. Un disc imprescindible per als
seguidors de Xambó, sobretot, però, també, per a aquells que estimen la cançó
d’autor.
Ara que hi penso, ¿hi ha alguna memòria que no sigui trista? I si per cas en trobem una de lluminosa, de seguida surt una ombra al darrere -o potser al davant- qe ens l'entristeix.
ResponElimina