Amb els nostres gestos som capaços
de dissenyar signes amb els quals conformem un llenguatge propi, elements
abstractes per a una arquitectura amb la qual construir una arma defensiva
contra aquells que ens disgusten o una llar d’acollença per als qui estimem i
ens estimen. Aquesta arquitectura la sentim, la vivim d’una manera inconscient.
Passem pel costat de tanta gent sense ni tan sols fixar-nos en el color de les
seues llàgrimes que intuïm que són incolores, però no ho són, tenen el color de
la joia o del dolor.
Hi ha un moment en què de sobte
ens descobrim atrets per un altre ésser humà i el convertim en el nostre
estimat o en la nostra estimada, aleshores descobrim que és capaç de bastir amb
els seus gestos un llenguatge imperceptible, personal, i ens adonem que no ens
cal cap diccionari per a entendre els seus significats. Són uns gestos com
pinzellades amb les quals esbossa un univers que voldries teu. Sents que el seu
cos és una casa que tu voldries habitar. T’adones que al bell mig del teu
naufragi qualsevol traç d’aquest ésser estimat es convertix en la llum d’un far
que assenyala esculls en el teu camí.
El poeta Josep Manel Vidal coneix
aquest llenguatge dels gestos, de les mirades, i el sap fràgil però alhora
intens. Des de la força que li dóna el sentiment que el pren per la persona
estimada, escriu sobre les emocions, de vegades contradictòries, que és incapaç
de contindre però sí d’estructurar en forma de poesia. Una poesia que defuig
cadenes mètriques i opta, per tant, per la prosa poètica, la qual li deixa més
llibertat de moviments.
En La fràgil arquitectura dels teus gestos, obra amb la qual va
obtindre el XVII Premi de Poesia Josep Maria Ribelles-Vila de Puçol i que
publica Onada edicions, el poeta de l’Alcúdia de Crespins ens oferix trenta-set
proses poètiques escrites des d’un jo inflamat pel ferro roent de l’amor, destinades
a un tu a qui li detalla estats d’ànim, li fa preguntes sobre quina opció ha de
prendre, li suggerix instants, li proposa consumir els desitjos comuns.
Trenta-set proses amb una força
lírica notable, de la qual ja sabíem que era capaç a través del seu primer
llibre, El teu nom és un ésser viu
(Germania, 2011), i que ara ens l’oferix amb més contundència, amb més ofici.
Aquesta força lírica se sosté en el llenguatge, en la capacitat que l’autor té
per a construir imatges, per a crear des de la primera línia del llibre una
atmosfera amb la qual atrapa el lector fins la darrera paraula; en una manera
personal de dir amb la qual intenta arrabassar-li el títol a Ausiàs March que
es considerava el més gran amador; fins i tot amb expressions poètiques
d’altres, que sens dubte li són referents i mestres, sense que res grinyole en
el poema: «Assumiràs, si vols, el patrimoni de la pena».
Josep Manel Vidal és un poeta que
m’estime i per qui m’agrada apostar. Un autor que amb aquest segon llibre
comença a consolidar-se en el panorama poètic valencià, al qual va arribar en
plena maduresa no tan sols vital sinó literària.
Alegria de saber que els poetes floreixen com la bona farigola i les orquídies de bosc, per continuar alegrant la vida dels lectors.
ResponElimina