Acid cookies és una banda de
Puçol (l’Horta Nord) que acaba de publicar el seu primer treball discogràfic, Acid cookies. No es tracta d’uns nouvinguts,
el mateix cantant, Tiko Esteve, també ho és del grup Kave Kanem, amb els quals
ha gravat dos cedés. La banda està formada per sis músics joves enamorats del
rock de la dècada dels setanta del segle passat.
Acid cookies ens proposen un curt
viatge des del blues rock a la psicodèlia, jugant amb les diverses formes d’aquell
so que a finals de la dècada dels seixanta i primer setanta algunes bandes com ara
The Rolling Stones, The Doors, Led Zeppelin, Cream o Jimmy Hendrix posaren en
marxa i que la crítica especialitzada va anomenar hard rock. L’estètica de la caràtula
és totalment psicodèlica i la seua pretensió és instal·lar els seus temes dins
d’aquest moviment, encara que en el seu primer treball es queden només amb la
intenció, ja que el so que ens ofereixen és més proper al blues rock i al rock
de garatge.
El disc està conformat per sis
temes, on destaquen els jocs sonors entre la base rítmica, eixa societat que
formen el bateria Josep Picó i el baix Markos Ferratell, i les guitarres de
Pedro Ponce i Vicent Durbà més els teclats d’Abdon Pena, uns jocs que en alguns
moments prenen la textura d’un diàleg i en altres de contraposició sonora, com
si les guitarres volgueren, aparentment, anar per lliure i no lligar-se a la disciplina
que imposa la base rítmica. Al bell mig d’aquesta apassionant xarrameca
elèctrica trobem la veu sòlida, potent, masculina, de Tiko Esteve, un home que
com els seus companys ha passat moltes hores escoltant música i aprenent, per a
després donar-li a les seues interpretacions vocals veracitat, traient-se de damunt
falses impostures pròpies d’adolescents amb ínfules d’estrelles de rock i
diletants amb un ego que no els cap dalt de l’escenari.
En el primer tema, titulat Calor, la banda ens parla del desig. Una
trobada fortuïta en un bar amb una desconeguda i una forta atracció que naix
quasi instantània entre tots dos fa que es vegen empesos a consumir-la. Sexe
contra l’avorriment, la desídia, la soledat i la frustració i no per això
exempt de tendresa. Sexe i rock and roll de fons marcant el ritme de l’escena.
El segon tema, Ma casa és el món, és un crit generacional.
Un cant que en el primer vers ens parla d’una generació adormida, incapaç de
reaccionar contra un sistema que els ha condemnat a l’atur, a la precarietat
laboral, a l’emigració, a la falta de perspectives i a la frustració. Front al
bucle de malenconia que els atrapa, els Acid cookies exigixen als membres de la
seua generació despertar d’una vegada per totes i trencar les cadenes
invisibles que els lliguen a un sistema que els vol ignorants i mansos.
El tercer tema, Dues cares, ens parla de la inseguretat,
de les febleses, de la por a demanar ajuda als altres quan estem en un mal
moment. Sovint som com una moneda amb dues cares, la que oferim a la gent un
individu una gran fortalesa física i mental i l’altra, on ocultem un ésser
sensible, solitari, que de vegades necessita l’ajuda dels amics per a superar
algun que altre escull.
El quart tema, Recordar, ens descriu un temps en el qual
s’invoca, a través de la música, en aquest cas un blues, la memòria, la memòria
per tal de repensar-se i adonar-se que no som tan complicats com ens pensem,
que som persones senzilles, amb gustos senzills, que ens agrada gaudir dels
petits miracles quotidians com ara l’eixida o la posta del sol, i que som
partidaris de viure el moment amb intensitat.
El cinqué tema, No tinc por, una cançó amb un missatge
molt senzill, que no per això deixa de ser important, és un cant d’amor i
d’amistat a la parella, el recolzament, la força i l’energia que ens transmeten
l’un a l’altre són capaces de fer-los superar tots els entrebancs que els pose
la vida.
I tanca el disc Diners i poder, un tema en el que la
banda parla de l’avarícia i l’addicció per
acumular riquesa que el sistema propicia en l’ésser humà, una riquesa que té
com a objectiu aconseguir majors quotes de poder i influència per aconseguir
més riquesa, una espiral perversa que oblida allò que realment és important,
viure la vida amb plenitud, amb l’harmonia i l’equilibri que ens aporta la
felicitat i el compartir amb els altres els grans i petits moments de
l’existència.
En resum, hard rock per a ballar
i cantar a crit pelat i divertir-se, però també per a escoltar amb atenció i
emocionar-se. Bons músics que posen en la graella tota la seua passió, destresa
musical i sensibilitat. Són pocs temes els que conformen el cedé i, a més, es
nota que se’ls han treballat i per tant és difícil destacar-ne un, així i tot
m’arriscaré i diré que he gaudit d’allò més amb No tinc por o Ma casa és el
món.
"Qui canta els seus mals espanta", fa la dita popular. I com que de mals n'anem patint molts, més val cantar fins quedar-nos afònics.
ResponEliminaAra bé, segons com siguin els músics, a qui escolta potser li vindran més mals... sobretot si es passen de decibels.
Sort i salut.