Heysel és un nom que va lligat a
una de les tragèdies esportives més grans que han succeït durant el segle xx al continent europeu. Una tragèdia
que es va cobrar la mort de trenta-nou persones i va provocar sis-cents ferits.
Heysel és el nom de l’estadi d’esports de la ciutat de Brussel·les on l’any 1985
es va jugar la final de la Copa
d’Europa de Futbol entre el Liverpool i el Juventus, i en l’organització de la qual es van succeir
tota una sèrie d’errors humans que van acabar en un dels desastres més grans i tràgics
produïts durant una competició esportiva: un estadi en males condicions, unes
mesures de seguretat mal dissenyades, uns grups de seguidors ebris,
incontrolats i amb massa violents en les seues files, etc.
Heysel també, però,
és la novel·la que trenta anys després dels fets el narrador de Catarroja
Armand Company ha publicat en l’editorial 3i4 de València, i en la qual,
seguint la vida de dos dels personatges protagonistes reals de la tragèdia, la
seguidora de dèsset anys de la Juventus
Giuseppina Conti (un dels trenta-nou morts) i Gary Cooper, un
dels hooligans anglesos condemnats
pels fets, ens relata, seguint dues línies narratives, que acabaran confluint fatalment
a l’estadi belga, dues maneres diferents de viure l’amor pels colors d’un club
i per un esport que alça entre els aficionats vertaderes onades de passió.
Armand Company, amb un llenguatge amé, àgil, directe (potser jo li recriminaria
en la primera part del llibre un excés en les cues dels diàlegs d’informació
que afegixen una indesitjada artificiositat a les frases), ens relata la
realitat social que en la dècada dels huitanta, i a hores d’ara també, hi havia
darrere de moltes penyes de seguidors en les quals el futbol és una manera de
canalitzar les frustracions individuals i col·lectives. Pensem que el 1985
Margaret Thatcher és la primera ministra del Regne Unit, en la seua etapa de
govern s’efectua una seriosa reconversió industrial i minera que fa que algunes
ciutats abans pròsperes, com ara Liverpool, patisquen una crisi econòmica i
d’ocupació important, la qual cosa suposa per a molts joves falta
d’expectatives de futur.
El consum de drogues i d’alcohol
fora i dins dels estadis, el culte a la violència, la infiltració de l’extrema
dreta entre els seguidors més radicals, tot això és força habitual.
Armand Company situa perfectament
en unes coordenades temporals, geogràfiques i socials els protagonistes de la
novel·la, agafant de la mà el lector per a portar-lo a poc a poc cap a
l’epicentre de la tragèdia. Encara que intenta ser objectiu, no ho aconseguix
del tot, hi ha una tendresa que se li escapa entre línies, una ràbia continguda
que li supura en alguns mots, i que, en els darrers capítols, es convertiran en
una emoció que impregna el text aconseguint humitejar els ulls del lector.
La tragèdia de Heysel marca un
abans i un després en la història del futbol europeu. Durant les tres dècades
passades s’han millorat les mesures de seguretat, l’organització de la ubicació
de les diverses aficions dins dels estadis..., però encara persistixen, entre
alguns grups d’aficionats, el culte a la violència i la radicalitat de
posicionaments ideològics que fan que encara siguen necessaris llibres com els
d’Armand Company que ens recorden que l’ésser humà es pot convertir en
qualsevol moment en una bèstia capaç de matar i de destrossar la vida de
centenars de famílies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada