L’escriptor valencià Martí Domínguez publicà el passat
novembre, en Edicions Proa, la novel·la amb la qual va obtindre el Premi Proa, Mater, un llarg relat on recrea un món
en què la ciència ha aconseguit crear éssers humans modificats genèticament amb
la idea inicial que siguen resistents a tota mena de malalties. Aquest món
acaba sent regit per unes lleis que emanen de la lògica, el coneixement i la
raó. El nou ésser humà ha ocupat el lloc de Déu, no hi ha espiritualitat...
Aquesta nova espècie modificada ha aconseguit recuperar l’equilibri ecològic.
La fecundació, la gestació i el part han deixat de produir-se dins del cos
humà, ara es fan en laboratoris que gestionen empreses especialitzades. A la
Terra aquesta nova espècie humana conviu amb cíborgs i es disputa l’espai vital
amb els éssers humans no modificats. Com en la conquesta de l’oest nord-americà
en la qual l’exèrcit netejava grans extensions del territori d’indígenes
americans, per a després donar la terra i la seua explotació a colons d’origen
europeu, l’exèrcit format en la seua majoria per cíborgs neteja el territori
d’humans no modificats, esclavitza dones joves i assassina la resta alhora que
esborra les seues petjades.
Una jove biòloga és infectada per un bacteri que, com a
cert tipus d’insectes, fa que les femelles queden prenyades sense intervenció
d’un mascle. Una qüestió que sorprén el poder i la ciència i que obri noves
vies a la colonització espacial. Aquesta dona, i un jove inconformista, una
mica llunàtic i rebel, decidixen fugir i refugiar-se als boscos habitats per
l’altra espècie d’humans. Però allí troben un ressentiment, un odi, un
desconeixement de l’altre, un fanatisme religiós que els sobrepassa. Només els
resta l’esperança d’una ciutat on conviuen en harmonia elements provinents de
les dues espècies. Mentrestant, la seua vida es convertirà en una lluita contra
els elements i en una eterna fugida. Els perseguix un assassí implacable que va
deixant al seu pas un rastre de destrucció i mort.
Martí Domínguez aconseguix atrapar des de les primeres
pàgines de Mater el lector amb una
prosa diàfana i àgil. Construïx un relat versemblant, dinàmic, amé i amb una
gran tensió narrativa. Ens obliga a reflexionar sobre el poder, els seus
còmplices i els ressorts que aquest empra per a mantindre el control sobre la
societat, a pensar, però, també sobre el
camí pel qual ens portaria una ciència allunyada de l’ètica i de
l’espiritualitat. Mater va fins i tot
més enllà i té una projecció crítica en el present que és com a mínim
inquietant.
Una novel·la d’una gran amenitat, emparentada amb grans obres de la literatura i del cinema de ciència ficció.