Després de l’aparició l’any 2021 de la novel·la de Rafa
Lahuerta Yúfera Noruega, que ha
acabat convertint-se en un fenomen editorial, Llibres de la Drassana ens oferix
Càndid, de Miquel Nadal Tàrrega, un
altre relat on la protagonista torna a ser la ciutat de València. Un té la
sensació d’endinsar-se una mica en el catàleg de l’editorial i de trobar un
dels objectius de Llibres de la Drassana: oferir a través de diverses mirades i
més enllà dels tòpics el retrat de les diverses ànimes d’una ciutat que un dia
fou capital d’un excels i cobejat reialme.
Miquel Nadal Tàrrega narra les peripècies dels mascles de
sis generacions d’una mateixa família, els Moncholí, de malnom Branqueta. Una
nissaga que naix a l’horta de la ciutat. El relat s’inicia amb les revoltes
republicanes del segle xix i el
projecte d’enderrocar les muralles de la ciutat per a obrir-la a l’horta i a la
mar, i acaba amb tota una performance
en el segle xxi.
Els Branqueta, seguidors del polític republicà Vicente
Blasco Ibáñez, a qui consideren un salvador, participen en segon terme i també són
testimonis privilegiats dels diversos esdeveniments que tingueren lloc a la
ciutat durant cent cinquanta anys. Un segle i mig marcat per la idea del canvi,
el progrés i la modernitat, pel caïnisme a pesar del lema Valencians, unim-nos!, la lleialtat mal entesa, el seguidisme i,
sobretot, la constant genuflexió al poder central de les classes dirigents i
dominants. Una ciutat que sempre arriba tard a la modernitat i on les bones
paraules emmascaren el greuge permanent.
Un dia, Manuel Moncholí, el segon Branqueta de la
nissaga, pregunta a Félix Azzati, polític i fundador junt amb Blasco Ibáñez del
diari El Pueblo, quin nom li podria
posar al seu fill acabat de nàixer i aquest li suggerix Càndid, com el
personatge de Voltaire. Des d’aleshores els Branqueta passen a ser Càndi. Nadal
Tàrrega, i com Voltaire ho feu amb el seu personatge del mateix nom, ens narra
amb sarcasme i ironia les peripècies dels diversos Càndids a la ciutat on els
de sempre, encara que perden, guanyen. Els polítics i els poetes, sovint són el
mateix individu, volen vendre als ingenus, a les bones persones, a les ànimes
càndides, que tot va bé quan en realitat tot va de cap per avall i cames
enlaire.
Durant aquest segle i mig hi ha hagut una i moltes Valències,
la de l’exposició regional, la dels enfrontaments a bastonades en els rosaris
de l’aurora, la capital de la Segona República, la bombardejada, la dels
passejos a la matinada, la dels afusellats a Paterna, la de la cartilla de
racionament, la València franquista del Cid, la dels poemes en valencià
dedicats a Franco, la de les riuades, la del boom de la rajola, València del
voler i no poder, del pensat i fet, del bufar en caldo gelat, de la lloança a
allò que s’ha destruït, i totes han tingut al seu darrere uns personatges amb noms
i cognoms que Miquel Nadal Tàrrega no ens estalvia.
La mirada del narrador és valenta, dura i ben
documentada. També escèptica, així i tot no oculta una immensa estima. Escriu
sobre una ciutat de la qual coneix el present i el passat amb detall, s’assaja
recordant el nom de cada racó. Una ciutat que, sota l’epidermis de l’asfalt, amaga
els camins, les séquies i els camps desapareguts.
Acompanyant els diversos Càndids, les seues peripècies i
tribulacions, el lector aconseguix traure-li trellat a la complexa personalitat
de la València actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada