Ràbia, de l’escriptor de
Llucmajor Sebastià Alzamora, ha obtingut recentment el Premi Òmnium a la Millor
Novel·la publicada l’any 2022.
Es
tracta d’un relat existencialista en el qual Alzamora cedix la veu narrativa al
protagonista, qui té escasses dots per a socialitzar i que es considera a ell
mateix com un escriptor fracassat que ha renunciat a escriure. Un individu que
viu amb una gossa, Taylor, en un adossat d’una ciutat envaïda pels turistes.
Una ciutat d’una illa de la Mediterrània, de la qual no es diu el nom, però que
qualsevol lector endevina que es tracta de Mallorca.
El
nucli d’amistats del protagonista és reduït, la seua vida també. El seu màxim
al·licient, allò que li atorga una mica de color a la seua vida grisa, són les
llargues passejades que fa per diversos espais de la ciutat amb la Taylor.
La
ciutat i el seu extraradi pels quals transiten aquests dos personatges és un
lloc on la corrupció provocada per l’especulació immobiliària l’ha anat
degradant, també ho ha fet el descontrol consentit per les autoritats que mimen
i consenten en excés la seua gallina d’ous d’or, l’allau de turistes que hi
arriben en massa.
Hi
ha la ràbia cega provocada per les expectatives vitals no complides, que acaba
enfonsant els individus en el pou obscur de la desesperació. Una desesperació
que els fa transitar per la línia que delimita la raó i la demència. Quan un és
conscient que és un perdedor, que la seua vida és fosca i insignificant, i que
els únics consols que li resten són la botella i la violència verbal o física,
la ràbia el pren i l’empeny cap a l’autodestrucció o la dels altres que
l’envolten. La ràbia ens fa avançar en el nostre camí brutalment cecs,
emportant-nos pel davant tot aquell que es creua amb nosaltres. Hem de repartir
la nostra amargor entre propis i estranys. No suportem l’alegria en aquells que
ens envolten i, si cal, destruirem la font de la seua felicitat.
El
nostre protagonista és feliç amb la seua gossa, ella li apaivaga l’amargor de
la soledat, l’obliga a eixir de casa, li facilita noves coneixences, i hi ha
qui no ho pot tolerar i enverina l’animal. El dolor és insuportable. I encara
augmenta uns graus més quan un dels seus coneguts és assassinat. Tots dos són
crims sense sentit, provocats per individus violents que s’han deixat dur per
la ràbia i han fugit per uns instants d’una vida de merda avançant en línia
recta i malferint tot aquell que se’ls havia posat davant.
El protagonista de Ràbia, tot passejant per racons de l’extraradi de la ciutat, descobrint escenaris d’un passat tràgic, reflexiona sobre diversos aspectes de la mort, i ho fa amb una gran lucidesa, la mateixa amb la qual jutja la realitat que l’envolta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada