‘
Si u llig el currículum vitae del
músic i cantant d’Algemesí Néstor Mont s’adona de seguida de tres o quatre qüestions
bàsiques en la seua vida professional. La primera és que musicalment ha estat
un home basculant entre el pop-rock i el folk d’arrel tradicional valenciana;
la segona, que té passió per la poesia, no debades ha participat d’una manera
activa en diversos muntatges poètic musicals; la tercera, que ha estat peça
clau d’un bon grapat de projectes musicals com ara el grup Cendraires o Aljub,
del qual fou cantant; i la quarta, que ha acompanyat amb la seua guitarra
alguns dels grups i veus més importants de l’escena folk valenciana, com ara
Carraixet, Mara Aranda, Josep Gimeno el Botifarra, Carles Dénia, Xavier de Bétera,
etc., però possiblement la vessant que menys coneix el públic sobre Néstor és
la de cantautor, la qual cosa és una llàstima perquè té una manera de compondre
i d’interpretar les cançons molt personal, rica i lliure.
L’any 2004 va publicar el seu
primer disc en solitari, Sentit, en
el qual agafava el repertori tradicional de grups de dansa per alliberar-lo del
ball i experimentar amb ell. Aquest disc, d’alguna manera, ha marcat l’evolució
que han tingut en els següents treballs en solitari, els quals ha espaiat, des
del meu punt de vista, en excés al llarg del temps perjudicant així la seua
carrera en solitari. L’any 2010 publicà Amor
de terra, on, tal com ens anunciava en el títol, intenta recollir el batec
de la bellesa del paisatge que l’envolta i estima (Algemesí, la Ribera del Xúquer...).
I ara, quatre anys després, publica
Tres, el seu tercer treball
discogràfic en solitari. Ací Néstor deixa sentir menys el so d’arrel
tradicional valenciana en les cançons per acostar-se a altres ritmes i sons,
que com he assenyalat amb anterioritat no li són aliens. En Tres trobem un cantautor que fa valdre
tota la seua experiència, que és molta, com a músic, com a guitarrista, de fet
la guitarra clàssica amara d’una manera brillant tot el disc. La seua passió
per la poesia hi torna a estar present, i ho fa oferint-nos amb un nou
arranjament el poema Burjassot, de
Vicent Andrés Estellés, que ja va aparèixer en Amor de terra, així com musicant dos poemes de Marc Granell, Palmera i Hi ha vesprades (George Grosz), aquest darrer ja el va convertir en
cançó Feliu Ventura amb un ritme més trepidant i una interpretació
descaradament histriònica, Néstor per la seua part ens el canta amb un ritme
més pausat i melòdic sense perdre per això el to irònic que caracteritza el
poema de Granell.
Com en Amor de terra, en aquest treball també ens oferix una nova mirada
sobre la Muixeranga
d’Algemesí, però en aquesta ocasió ho fa afegint-li una lletra combativa, amb
ecos raimonians.
Hi ha un tema cantant en castellà,
Me quiero ir, la lletra del qual és
de Rúben Mont, on el lletrista expressa la voluntat de fugir a un món sense
hipocresia on es puga viure la vida amb senzillesa i naturalitat. La resta de
lletres i de músiques són de Néstor Mont.
Tres ha estat gravat
en directe a l’estudi La
Casella per Tony García i mesclat i masteritzat per Josep
Pérez. Han acompanyat la veu i la guitarra de Néstor Mont dos músic amb els
quals s’entén molt bé, Josep Pérez, que s’ha encarregat de la bateria, les
percussions i els cors, i Pere Rodenas, que ho ha fet al baix.
Tres és un disc amb
un so acústic, net, clar, amb molt de ritme en alguns moments, un ritme que
transmet alegria i ganes de viure, i en els més pausats es mostra suggerent
alhora que ens fa una proposta de reflexió individual sobre el món que ens
envolta.
Sense menysprear els anteriors
treballs de Néstor Mont (és més, recomane escoltar-los amb deteniment), he
trobat en Tres un Néstor més sòlid i
alliberat creativament parlant, l’he vist àgil i capaç de saltar d’un gènere
musical a un altre d’una manera natural, sense que el resultat del conjunt final
perda coherència i personalitat.
Néstor Mont es consolida
d’aquesta manera com un cantautor amb una gran sensibilitat i ofici, la seua és
una veu que no defuig el combat per la defensa de la dignitat, la felicitat i
la llibertat de l’ésser humà, però ho fa sense oblidar la recerca en els petits
detalls quotidians de la bellesa necessària per a sobreviure en un món ple de
llum però també d’ombres funestes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada