Blues és un mot anglés que literalment
significat blau, però que pren també el significat de tristesa. Com tothom sap,
el blues és un gènere musical creat als EUA entre la comunitat afroamericana i
que al llarg del segle xx ha evolucionat
i ha influït d’una manera notable en altres gèneres musicals posteriors.
El blues ha estat un gènere que
tradicionalment al País Valencià s’ha conreat poc, per no dir gens, vull dir entre
els músics valencians que canten en valencià. Pot haver aparegut, en algun
moment determinat, en el seu repertori com una nota de color, com ara en Carles
Pastor, Doctor Dropo, Bajoqueta Rock; o com una pinzellada dins d’alguna cançó.
No sé si és perquè aquest és un país atrapat pel tòpic de l’alegria, mentre que
el blues, com ja he dit, és aparentment sinònim de tristesa.
Bona part dels músics valencians,
les darreres dècades, s’han vist seduïts pel ska, el reggae, el hard-core, la
música balcànica, els ritmes llatins, la música electrònica, el hip-hop, que
barregen al seu gust tot conformant el so personal de cada banda.
De colp i volta veure que algú al
País Valencià publica un treball discogràfic amb dotze blues, doncs, com a
mínim sorprén, i si a més el so del blues servix per a embolcallar els versos
de dos clàssics de la poesia escrita durant el segle xx a Castelló de la
Plana , com ara Bernat Artola i Miquel Peris i Segarra, la
sorpresa ja és majúscula. El disc és A
ritme de blues i el seu autor Artur Àlvarez, qui a la tristesa aparent del
blues li ha sabut afegir gotes del blau de la nostra Mediterrània.
En A ritme de blues Artur Àlvarez s’ha envoltat d’una bona colla de
músics experimentats, però també de cantants amb els quals ens oferix diversos
duets.
Àlvarez ha volgut anar més enllà
i ha creat amb aquestes cançons un espectacle amb el qual pretén recórrer el
país alhora que fa créixer el treball, afegint-li nous temes de diversos poetes
valencians contemporanis, la qual cosa, si les circumstàncies li són propícies,
podria donar pas a un segon disc.
Artur Àlvarez i els seus amics,
entre els quals trobem el seu fill Carlos, que s’ha encarregat dels
arranjaments, el baixos Diego Barberà i David Mascaró, el guitarra Àngel
Belinchón, amb qui fa un duet amb els temes que obrin i tanquen el disc, Mai sabré i Flor vermella, el bateria Sergi Bisbal, l’harmònica Ferran Bosch amb
qui fa un duet en el tema A l’altra
pinyol, el saxo Juanjo Carratalà, Paco Ibáñez a la guitarra acústica,
Carlos Colom a les escombretes, Sara García a la flauta travessera, FJ
Silvestre a la guitarra elèctrica i acústica i amb qui també participa en un
duet en el tema La clau, Joan
Villalonga, del grup TanStuPits, al piano i al hammond i qui amb la seua veu
personal fa un duet amb Artur en el tema Presoners,
músics als quals s’afegixen les veus de Muntsa en el tema Xiula el vent i Ferran Bellido En
la nit quieta, tots junts, s’ha de reconéixer que han fet un treball
magnífic. Han sabut seleccionar i acoblar a la música els dotze poemes de Peris
i Segarra i d’Artola, l’obra dels quals aparentment està tan allunyada de
l’univers blues nord-americana. Els arranjaments musicals, la interpretació
instrumental, la producció han estat molt correctes. No ens trobem davant d’uns
joves músics diletants, cadascun d’ells té una llarga trajectòria i passió pel
gènere que interpreta.
A ritme de blues és
un treball que no deixa indiferent ningú, a contracorrent, amb una gran
capacitat de seducció des de la qualitat. Un disc capaç de crear-li a aquell
que el sent una atmosfera que l’embolcalla i el fa moure atrapat pel seu ritme.
M’ha interessat descobrir com
Artur Àlvarez i els seus amics han sabut dotar cada tema d’una gran
personalitat, sense perdre de vista en cap moment el conjunt, un conjunt ric en
textures i en tasts sonors.
Artur Àlvarez, músic i poeta
incombustible, veterà treballador, ha fet una aposta arriscada i jo crec que
guanyadora (encara que perda fins i tot la samarreta), perquè en realitat qui
ha acabat guanyant som nosaltres que podem gaudir d’un treball musical amb una
gran força lírica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada