Fa uns anys,
durant la presentació d’un llibre de poesia, una de les dues persones que hi
havia en la taula va afirmar, convençuda, que la literatura no és veritat
literal, sinó que l’escriptor sovint utilitza les mitges veritats, la mentida,
la tergiversació i la falsificació com a eines necessàries en la seua recerca
de la veritat. Aquesta afirmació em va colpir d’allò més i em va costar un
temps entendre-la i, sobretot, comprendre-la, ja que en la meua ingenuïtat
juvenil em pareixia una contradicció sacrilega. Des d’aquell dia han passat
dècades, fins i tot me n’havia oblidat, però en arribar al darrer paràgraf de
la novel·la L’única veritat, de
Francesc Bodí (Lletra Impresa, Gandia, 2021), he tornat a pensar en aquella
afirmació i fins i tot he aconseguit aprofundir-hi: l’única veritat que ens
oferix l’escriptor és la mateixa creació literària i com aquesta ens ajuda en
la nostra llarga i tortuosa existència, ja que ens obri els ulls i il·lumina
els racons més obscurs de la nostra ment, arribant a redimir-nos.
Francesc Bodí és
un dels narradors valencians que compten amb una immensa capacitat creativa, un
individu constant, incansable. Un aràcnid vocacional capaç de teixir un tapís
de proporcions gegantines. Un arquitecte capaç de dissenyar i després construir
un edifici sòlid, ple de sales i passadissos que s’interconnecten d’una manera
magistral.
L’única veritat podria ser una novel·la històrica més, en què l’autor, a
través d’una nissaga, crea un mural de la història d’Espanya durant els segles xix i xx,
la guerra del francés, les disputes entre absolutistes i liberals, entre
isabelins i carlins, la caiguda d’Isabel II, la vinguda d’Amadeu de Savoia i la
Primera República, les guerres per la independència de Cuba, la Restauració
borbònica, la Primera Guerra Mundial, la guerra civil, la postguerra, la
revolució cubana i el seu exili... Però no és només això, el realisme històric
es barreja en aquesta novel·la amb el realisme màgic hereu de la millor
narrativa sud-americana, amb versemblança, oferint un resultat on l’autor
arrisca per tal de guanyar en intensitat.
En L’única veritat també trobem grans
històries d’amor i d’amistat, fils invisibles d’intimitat que lliguen germans i
odis palpables que els allunyen, un odi brutal que arriba a heretar-se de pares
a fills. L’anhel i la voluntat de deixar petjada més enllà de la mort, creant
una nissaga familiar. El fet de construir-se un passat brillant a través de
repetir i acabar de creure’s les pròpies invencions.
Francesc Bodí
reflexiona també sobre l’art, la ficció, la tergiversació de la història,
l’economia i sobre com l’atzar sovint acaba trastocant-ho tot. Estem davant
d’un escriptor amb un gran ofici, un narrador amb un elevat nombre de recursos
literaris, que sap ocultar i traure en el moment decisiu un as de la màniga i
guanyar la partida del relat.
L’única veritat és una novel·la amb un esquelet consistent, assentat
sobre uns fonaments estables. Una obra tan intensa com extensa, en la qual
confluïxen les històries apassionants, suggeridores, de diversos personatges.
Està escrita amb una prosa enèrgica, dinàmica, per moments evocativa,
encisadora i, quan toca, crua i brutal.
L’única veritat va guanyant el lector a poc a poc, mentre l’autor desplega les parets mestres de la novel·la, per a després introduir-lo en un laberint sorprenent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada