Màxima discreció,
dues paraules que juntes podrien conformar el lema publicitari d’una casa de
cites o d’una agència de detectius, és el títol de la darrera novel·la de
l’escriptor de Traiguera Vicent Sanz Arnau, editada en la col·lecció Narratives
d’Edicions Saldonar.
Es tracta d’un relat detectivesc
situat a les comarques del nord del País Valencià durant la dècada dels
quaranta del segle passat. Vicent Sanz recrea una època, la de la postguerra,
en què els vencedors de la guerra civil estan construint les seues xarxes
subterrànies de corrupció i d’influències, que en bona part han arribat fins a
hui saltant per dalt de l’anomenada transició i el procés democràtic. També ens
parla dels buscavides i els estraperlistes que van configurar al marge de la
llei o aprofitant els seus buits les seues fortunes personals amb les que més tard
compraren una falsa honorabilitat. I els perdedors de la guerra civil, lluitant
al maquis, ocults en la clandestinitat o carn de presó i de tortura. Al bell
mig de tot plegat el vell Borrull, actual propietari d’una corredoria que no és
més que una tapadora d’una mena d’agència de detectius especialitzada en afers tèrbols
que es desenvolupen a un costat i l’altre de la llei.
Com a heroi protagonista, Ramon Borrull,
un exlegionari de Sant Mateu, sense ideologia, sense escrúpols, amb una gran
capacitat per a transformar-se físicament i saltar d’un personatge a un altre.
Un individu aventurer, espavilat i gran observador, capaç de llegir en el
llenguatge corporal de la gent amb la qual treballa. Un tipus dur, que es mou
amb agilitat i perícia a un costat i a un altre de la fina línia que separa la
legalitat de la il·legalitat, situant-se de vegades per damunt de la primera i
convertint-se de vegades en part i altres en jutge implacable. Un home tendre
quan l’amor truca a la seua porta. Ramon Borrull és un personatge realment ben
construït, original i amb l’energia i intel·ligència necessàries per a navegar
en un temps i enmig d’una fauna realment perillosos.
Un altre dels pilars sobre el
qual se sosté la novel·la és la llengua emprada. Vicent Sanz Arnau, sobretot a
través dels diàlegs, ens oferix una llengua rica i farcida de girs i formes
dialectals pròpies de les comarques del Maestrat, els Ports i la Plana , donant a la llarga
galeria de personatges que apareixen un color propi i una gran versemblança.
Un altre pilar del relat és el
territori, el paisatge convertit en escenari sobre el qual es desenvolupa la
trama. Un escenari de vegades urbà on retrobem setanta anys després el Vinaròs
mariner, la Vila-real
tarongera i el Castelló com un gran poble que exercix de capital d’una
província franquista. En altres rural i
fins i tot agrest com és el territori de la comarca dels Ports, per on es mouen
les partides dels maquis. Tot un univers retratat amb gran fidelitat i en el
qual Vicent Sanz Arnau situa una història ben estructurada, amena, trepidant
per moments, en la qual ha sabut mantindre la tensió al llarg de tot el relat.
Però ens ha negat un happy end perquè,
encara que entre línies podem veure un autor pagat amb el seu personatge
protagonista, decidix al final que continue sent un llop solitari que en acabar
el seu perillós treball retorna al seu cau per a llepar-se les ferides físiques
i emocionals, i potser que l’autor tinga raó: en un món d’una cruesa esfereïdora
no resta ni una engruna d’espai per al sentimentalisme.
Vicent Sanz Arnau, amb Màxima discreció, ens fa una magnífica
fotografia en sèpia d’un temps en què sobreviure al preu que fora era el pa que
es donava cada dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada