Francis
Bacon fou un pintor figuratiu irlandés amb un estil molt personal. Influenciat
per Edvard Munch, Van Gogh i Francisco de Goya, ha sabut plasmar com cap altre
l’angoixa vital de l’ésser humà. Un pintor que és capaç de traçar el plànol de
l’espai on s’oculten les ferides artrítiques de l’ànima dels personatges
retratats. L’univers de Francis Bacon li servix com a referent al poeta
mataroní Joan Carles Gonzàlez Pujalte, un home amb forts vincles amb el món de
les arts plàstiques, per a executar un exercici estètic, tres imatges de la
seua pròpia figura només il·luminada per un raig de llum, a través d’una
col·lecció de poemes encapçalada per un llarg i explícit títol: Tríptic del meu cos al llit sota una bombeta
d’escassa potència (Onada edicions, 2023), amb la qual va obtindre el XXVI
Premi de Poesia Josep Maria Ribelles-Vila de Puçol.
Cada
part del seu tríptic té una mirada diferent, còncava, convexa i plana. A partir
d’ací, l’autor empra una poètica introspectiva per a fer inventari del temps
transcorregut, dels colps rebuts, de les ferides mal cicatritzades, per a
reflexionar i acabar acceptant-se i assumir els errors comesos.
Cada
part del tríptic, format per apartats de diferent extensió, cinc poemes el
primer, nou el segon i tretze el tercer, se centra en diverses qüestions que
preocupen l’autor. Així, en el primer ens parla de la misericòrdia, una paraula
que en aquests temps hem deixat arraconada i omplint-se de pols, la justícia,
el castic i la revenja. El sacrifici i l’autoconservació, en la segona part. I
per últim, la mitologia d’un relat, el propi que ha estat deformat a
consciència, perquè és ple de silencis que l’autor ha pactat amb ell mateix per
tal de no quedar nu i exposat davant la mirada irònica i reptadora del lector.
Exposar-se nu és un exercici de risc que ens fa vulnerables i que ens pot
arrossegar a l’abisme tenebrós de la bogeria.
La
poètica de Gonzàlez Pujalte és profundament humana i amb ella fa recompte de
les febleses i les misèries. No és
aquest un llibre optimista, encara que hi trobem llum i esperança.
Tampoc és pessimista. És realista, d’un realisme íntim.
El
seu cos descansa sobre el llit, però la ment no. El poeta, des d’aquesta
posició relaxada, pensa, evoca, reflexiona, crea imatges suggerents, recorda i
per tant recrea, literaturitza el passat i, encara que resta aparentment
immòbil sota els febles rajos d’una bombeta, busca la llum que visualitze la
seua veritat, una veritat que potser no li agrada però que necessita conéixer i
assumir per tal de derrotar tots els dimonis que el perseguixen i el turmenten.
Sap que en cada bugada ha perdut un llençol, que el caminar li ha produït nafres en els peus, però és conscient que per a continuar el camí en plena maduresa el millor remei és carregar amb alegria al muscle el sac de les derrotes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada