Anar més enllà de la música, amb
una mirada transversal i oberta, per a iniciar una aventura creativa que siga
capaç de saltar les fronteres entre llenguatges artístics, a fi de compondre
una obra col·lectiva que desenvolupe una idea, interprete un concepte o
reinterprete l’obra d’un altre músic, és un projecte ambiciós en el qual s’ha
embarcat gent valenta amb un esperit lliure i alhora força disciplinat com és el
cas de l’alcoià Alfons Olmos o el grup Obrint Pas. Ara, des de la comarca de la Marina , el grup Komfusió,
amb aquesta mateixa voluntat d’anar més enllà de la música i unir amb l’excusa
del concepte «poble» llenguatges com el de la prosa, la fotografia, el dibuix,
la música, la poesia i fins i tot el periodisme, ens oferix el seu segon
treball, Un poble de cançons
(Mésdemil, 2015).
Aquesta amalgama de llenguatges
els trobem recollits dins d’un llibre, que a més del suport en paper per als
dibuixos, les fotografies i el text, compta amb el suport devedé per al
documental i el cedé per a les onze cançons que conformen el treball
discogràfic.
El disseny i les il·lustracions
són del pintor Dani Alemany, les fotografies de Noelia Domènech, la creació
literària de Josep V. Sebastià, qui s’ha tret de la màniga un personatge,
protagonista i veu narrativa, que a través d’un blog imaginari, convertit en
part en calaix de sastre (on apareixen textos d’altres autors, les lletres de
les cançons, les fotos i els dibuixos), amb una prosa diàfana i descriptiva,
ens narra la tornada al seu poble, parlant-nos d’allò que veu i de les emocions
i sentiments que li desperta. És una narració típica de viatge a l’estil de les
de Josep Maria Espinàs, en el qual Sebastià intenta agafar el batec del
territori que trepitja.
El documental, que en les qüestions
tècniques ha estat a càrrec de Saoro Vicedo, funciona com un quadern
d’entrevistes que la periodista Laia Mas fa a tot un seguit de personatges de
l’escena musical valenciana, des de Ximo Guardiola, del grup Owix, fins Manolo
Miralles, d’Al Tall; com també a representants de la societat valenciana que
reflexionen sobre la llengua i la cultura del país.
Musicalment, Komfusió continua
aprofundint en la línia que va encetar en el seu anterior disc, Retrobem els orígens (Mésdemil, 2012),
fent, per una banda, nous arranjaments, per a dotar-los d’un nou ritme i una
altra sonoritat, a clàssics provinents del món del folk, com ara en Lladres del grup Al Tall, amb un so de
jazz latin interpretat per la veu femenina del grup, Alba Asensi, amb l’afegitó
d’una cua de rap a càrrec de Marc Pinet. I de la cançó d’autor, com en El vell Montgó, de Paco Muñoz, que
interpreten amb ritme de reggae, o Tot
esperant Ulisses, un tema d’Ovidi Montllor.
Així com versions musicals de
poemes del mateix Estellés a qui fins i tot podem escoltar durant uns segons
recitant un dels seus versos en el tema que obri el disc, Estació, o de Salvador Espriu, que just abans de la cançó El meu poble i jo ens expressa un desig
per a la seua poesia. I temes propis.
Un poble de cançons
és un llarga durada carregat de ritme, d’homenatges sentits. Té una sonoritat
que entra de ple en allò que s’anomena el so València, punk, rock, ska, reggae
amb dolçaines, sonoritats mediterrànies i al qual Komfusió li afegix gotes de
jazz latin.
Deliciosa i entranyable la cançó
que tanca el disc, Cases i carrers,
on les diverses veus masculines i femenines del grup que han anat tenint protagonisme
en els diversos talls s’ajunten per a oferir-nos un joc de tonalitats amb una
textura exquisida que barreja diferents gèneres musicals des del pop al jazz. Cal
destacar al bell mig el solo del clarinet, un instrument que en les seues aparicions
al llarg del disc dota el so del grup d’un segell propi i personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada