El teatre es
representa en una caixa en què l’espectador, des del pati de butaques, veu tres
parets aparentment físiques i una quarta invisible que el separa d’allò que
està passant sobre l’escenari, una paret que s’inicia justament on cau el teló
i acaba en la fossa de l’orquestra. Aquesta quarta paret, on hi ha l’espai de
l’apuntador i les llums, és el prosceni.
Francesc Mompó
construïx en la seua darrera novel·la un prosceni al seu gust i mesura, un pub,
i des d’una taula discreta però amb una àmplia panoràmica visual s’asseu davant
un got de bourbon, un gintònic o unes cerveses i comença un dels exercicis
literaris per excel·lència, recordar.
Per la fossa de
l’orquestra van passant un grapat de músics i cantants de blues, amb
l’harmònica o la guitarra, amb què inicien el seu diàleg característic, Sony
Boy Williamson, B.B. King, Janis Joplin, Joe Bonassa... I fins i tot de rock,
com John Fogerty i els Credence, els quals van creant l’atmosfera que cada
capítol reclama.
La llum que
il·lumina el prosceni és blava, blue
en anglés, blues que ve a prendre també la significació de tristesa.
Francesc Mompó
s’erigix en narrador i s’adreça a un tu narrat que en part és ell. Narrativa
del jo, convertida en narrativa del tu, i el tu no és més que el reflex del jo
que Mompó s’ha construït en la seua justa mesura. Un jo amb el cos ple de blaus
i d’ànima esguitada de tristesa.
El títol de la
novel·la és Prosceni blau i ha estat
editada en la col·lecció Narratives per Onada edicions. Compta amb un ben fonamentat
i aclaridor pròleg de Josep Mir.
Si la meua opinió
és necessària, els diré que és el millor llibre de narrativa que ha publicat en
la seua extensa i variada trajectòria el de l’Olleria, resident a Burjassot i
ciutadà declarat dels Països Catalans.
La prosa que empra
és d’una gran riquesa lèxica i d’una notable potència lírica, hi ha alguns
moments en què el lector es despista una miqueta i creu que és davant d’un
llibre de poesia, pel ritme interior de cada frase, la presència de metàfores i
imatges amb una gran càrrega de profunditat. I no per això la novel·la té una
lectura complicada, ni carregosa, ni li falta frescor, tot el contrari, és àgil
i amena.
El pensament, que
sempre tendix a la dispersió, l’obliga a encadenar amb destresa els records, a oferir-nos-els
amb reflexions punyents, sobre la vida, la literatura, la música, les relacions
humanes, el pas del temps, l’amistat i la pròpia memòria, també sobre política
i identitat nacional. I ho fa des d’una posició clara, nítida i radical a la
qual mai no ha renunciat. En això, com en altres coses, Mompó sempre ha estat
d’una coherència de pedra picada.
La novel·la és el
repàs d’un temps que s’inicia a finals del franquisme i encara no està tancat,
ambientada en una ciutat sensual, oberta i de vegades obscura i intolerant. Una
ciutat que cal viure amb intensitat, com ho fa i ho ha fet sempre Francesc
Mompó.
Hi ha en el llibre
reflexions sobre la literatura, els seus poetes de capçalera, els simbolistes
francesos, els seus poetes amics de la tertúlia La Forest d’Arana, la
literatura nord-americana, he vist en algun capítol com s’asseia al seu costat
Bukowski i es feia tres o quatre cerveses amb ell. La música, Brassens, i els
que són en la fossa de l’orquestra.
Prosceni blau és el cant d’un home realista, que ha rebut un bon
grapat de pals en les costelles, que ha lluït blaus en la cara, però que en cap
moment s’ha desencantat i menys encara ha presentat la renúncia de les seues
fermes i sòlides conviccions davant de ningú, ni tan sols de la Parca, que temps
enrere li pegà un fort pessic en el pit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada