Sotrac és una
paraula que, des del meu punt de vista, té una sonoritat aspra, dura, però no
tant com el seu significat, ser afectat greument per una desgràcia, per una
pèrdua...
Cada dia milions
de persones patixen sotragades, batzegades, que no tenen res a veure amb la
justícia humana, ni amb la divina. Colps brutals que marquen un abans i un
després en les seues vides, canvis de rumb o un punt i final lent.
Hi ha sotracs que
es veuen vindre, d’altres apareixen al bell mig del camí d’una manera
inesperada.
L’escriptor i
periodista de Xàtiva Xavier Aliaga, en la seua darrera novel·la, Ja estem morts, amor (Angle editorial,
col·lecció Narratives, Barcelona, 2021), escriu sobre un sotrac. De colp i
volta un individu creua a tota velocitat la mitgera d’una autovia i col·lisiona
amb un vehicle que ve en direcció contrària, on van un matrimoni i les seues
dues filles, que moren a l’acte.
Aliaga utilitza en
aquesta ocasió la veu narrativa de la filla major, de setze anys, Anaïs, que
com ella mateixa ens assegura: «i perquè estic morta que us podré contar la
nostra història».
Anaïs comença el
relat de la seua família des dels temps dels seus avis, per tal d’introduir-nos
més profundament en la personalitat dels seus progenitors. Escriu com es coneixen,
com s’enamoren... Ens detalla diversos aspectes de la seua vida professional,
la complicada vida en parella plena d’alts i baixos, frustracions, malentesos i
traïcions. I la relació de la mare amb la filla adolescent, ella mateixa.
I de colp i volta
el sotrac que enceta la segona part del llibre. L’abisme emocional que s’obri
davant de la pèrdua, l’escapçada de la família, el terrible buit que provoca
l’absència i la constatació que mai més intercanviaran un somriure, una
abraçada, una carícia. També les preguntes a les quals no troben resposta, les
decisions, totes difícils de prendre, però sobretot la de continuar junts com a
parella o iniciar camins per separat, o optar fins i tot pel suïcidi; i
mentrestant, descobrir certes veritats de la filla a través dels seus dietaris,
allò que pensava i que sentia realment, la imatge que tenia d’ells.
La prosa de Xavier
Aliaga es mostra elegant, fluida, allunyada del sentimentalisme fàcil, amb
moments d’un lirisme sense recargolaments barrocs. Manté sense impostures
l’interés del lector per tot allò que narra a través d’Anaïs.
Hi ha veritat en
tot el que ens relata, encara que finalment tot és literatura, una història que
podia haver estat una altra, narrada per un altre personatge com ara la filla
menuda, Chloé. El que sí que és cert és que tenim una mirada equivocada, massa
positiva, sobre la vida i que en qualsevol moment, al bell mig del camí, ens
sorprendrà un sotrac que ho canviarà tot i aleshores sobrevindran les preguntes
sense resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada