El professor
Miquel Llàtzer Paños va nàixer a Algemesí (Ribera Alta) el 1961 i des del curs
1986-87 ha exercit la docència en diversos instituts del País Valencià, a més
de ser des que estudiava filologia catalana un lector impenitent de poesia. L’any
2012 naix el poeta Miquel Català, en saltar el lector Miquel Llàtzer el mur
invisible existent entre el lector i el creador. Abans, com tants altres ho han
fet, havia mostrat les seues diferents provatures en diverses xarxes socials.
Des d’aleshores Miquel Català ha editat sis llibres de poesia. Durant la seua
trajectòria de ja una dècada i iniciada en plena maduresa vital, trobem un
seguit de trets que han marcat la seua obra. El primer és la fidelitat a la
llengua i el país, però també al seu editor, Antoni Martínez Peris, primer en
Germania i després en Neopàtria; el segon, que cap dels seus llibres ha arribat
a publicar-se després d’haver obtingut un premi literari; el tercer, que fins
ara no l’han temptat seriosament altres gèneres literaris, se sap poeta i
aspira a ser un bon poeta i posa en el seu afany totes les seues energies;
quart, és un poeta inquiet, actiu, que es mou arreu de l’àmbit lingüístic
presentant els seus llibres i participant en nombrosos recitals, sovint ho fa
buscant complicitats de músic, cantants i rapsodes; cinqué, allò que marca a
foc la seua poètica és la figura de la dona en totes les seues edats, la dona
com un ésser polièdric que el té fascinat; sisé, una preocupació de caràcter
social que abasta tots els continents, en especial Europa i Àfrica. En la
poesia de Miquel Català es donen la mà el realisme intimista i el realisme
social, uns realismes impurs tacats per altres ismes.
Aquest darrer
trimestre de l’any 2021 Miquel Català acaba de publicar en la col·lecció Mare
Nostrum de l’editorial Neopàtria Duna,
des del meu humil punt de vista un dels seus millors llibres. L’acompanya un
magnífic pròleg d’un altre poeta d’Algemesí sempre a tindre en compte, Vicent
Nàcher.
Hi ha hagut un
parell de poetes valencians de les darreres dècades que han sentit una
vertadera fascinació pel desert, el gran Salvador Jàfer i el desaparegut
prematurament Antoni Matutano, cadascun buscant un oasi diferent. En Duna, Miquel Català se suma a ells. Duna és una dona de formes sensuals que
canvia i amplia la seua bellesa amb el moviment. No és estàtica, no és un
objecte, es mou, lluita contra els elements, oferix al poeta refugi i li
transmet la seua energia.
Trobem en Duna poemes en prosa, versos lliures i
fins i tot cançons, a alguna de les quals li ha posat música Miguel Alonso, que
també ha estat l’encarregat de fer el muntatge gràfic de la portada. En tots
els poemes es conjuga una decidida voluntat estètica conformada per la barreja
dels ecos de les seues lectures amb el de la seua concepció de la poesia i una
posició ètica sòlida que l’empeny i l’obliga a denunciar la bèstia que s’oculta
darrere de l’ésser humà.
En Miquel Català,
però, també trobem l’ombra de Josep Pla, l’home que bada pels camins i carrers
del món amb la mirada atenta i una ploma en la mà. En el seu cas i segons ell
mateix em confessa, ho fa amb el seu telèfon mòbil on pren els seus primers
esbossos. En Miquel conviu el poeta amb un dietarista meravellat pels paisatges
que va descobrint i la meteorologia que canvia la llum i, per tant, la
percepció que d’ells té el poeta.
Reconec que he
llegit Duna tres o quatre vegades en
uns pocs mesos, descobrint-li algunes faltes: ningú és perfecte, encara que
aspirem a ser-ho, però també imatges que m’han colpit.
Duna
és un llibre divers, intens, amb una gran càrrega de sensualitat, d’emocions,
de denúncia, on l’autor s’assaja evocant amb una mirada diàfana i honesta la
vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada