L’escriptora de Millars (la Canal de Navarrés) M. Carmen
Sáez Lorente ha publicat enguany, en Olé libros, un recull de narracions breus
sota el títol La cançó del riu. Un
volum que reunix dènou contes i que l’autora ha dividit en tres apartats, Nosaltres, Fràgils i Els dissidents,
més el relat Els dies verds que fa de
pòrtic i que és tota una declaració d’estima a la seua mare. Els contes van
acompanyats per un pròleg del que fora líder del grup musical Naia, Josep
Alemany, que arriba a afirmar: «En llegir els primers relats de M. Carmen Sáez
Lorente, ja els meus pensaments viatjaven a la narrativa, als estils i les
formes literàries de Mercè Rodoreda», i en la contraportada per un text en
forma d’epíleg de l’escriptora Mar Busquets-Mataix que diu: «El seu estil, com
una veu que ens parla a l’oïda, de seguida ens sembla familiar i proper i ens
obre els sentits cap a altres realitats».
Trobe en La cançó
del riu una autora amb una bona capacitat per a crear i recrear escenaris i
personatges. Personatges d’extracció humil que s’enfronten a una realitat dura,
de vegades complexa i on no els resta una altra que sobreposar-se als colps
brutals de la realitat familiar, social i històrica en què estan atrapats.
Personatges que s’enfronten de maneres diferents a aquesta realitat i que
s’inventen de maneres diverses allò que el poeta va dir «la possibilitat de
sobreviure», de sobreposar-se i continuar el camí. Per a ells, la vida és, com
per al poeta castellà Jorge Manrique, un riu i en els diferents trams del seu
recorregut ens oferix una tonada diferent. M. Carmen Sáez Lorente descriu
aquests personatges en un moment complicat de la seua vida, l’escenari, el
paisatge sobre el qual es mouen, els antecedents, traços de la seua psicologia,
i ens planteja una història amb un final en el qual sovint ens sorprén, per la
seua violència o perquè la casualitat apareix quan ja no quedava un bri
d’esperança.
M. Carmen Saéz Lorente utilitza un llenguatge àgil i
diàfan que es fa de llegir. Trobem lirisme, però un lirisme contingut i sempre
al servei del relat. No hi ha cap de les narracions que distorsione, que
desequilibre el conjunt. Potser l’autora, per tal d’evitar-ho, l’ha organitzat
en els diversos apartats dels quals parlava en un principi. Encara que n’he
trobat alguns, com ara Tot esperant la
matinada, que m’han deixat molt bon gust de boca.
També he d’afegir que la lectura de la primera part, Nosaltres, m’ha fet pensar que em
trobava, més que davant d’un llibre de relats, davant d’una novel·la
fragmentada, però aquesta idea s’ha diluït en encetar el segon apartat, Fràgils.
Així i tot, a pesar del canvi d’escenari i del temps en què transcorren les narracions, trobe que hi ha un fil invisible que les lliga totes, potser el to que té el llibre o la mirada de l’autora, realista i plena de tendresa alhora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada