Sovint em pregunte
on són els límits entre la narrativa juvenil i la narrativa per a adults. Què
les diferencia? Hi ha relats pensats per a un públic concret, en aquest cas els
joves, que en realitat agraden a lectors de diferents edats, gèneres i
nacionalitats, encara que siga com a simples entreteniments. N’hi ha altres que
són editats en una col·lecció per a adults, els quals, per la seua temàtica,
haurien de ser d’obligada lectura per als més joves.
Salvador Lauder
(Carcaixent, Ribera Alta), poeta, narrador, agitador cultural i tantes altres
coses, ha escrit una novel·la de ficció històrica d’una crueltat i d’una duresa
terribles, pensada per a un públic adult. L’amenitat i claredat de la seua
prosa, la tensió narrativa aconseguida i, sobretot, la seua temàtica han fet
possible que fins i tot el jurat del XVIII Premi de Narrativa Juvenil Ciutat de
Torrent considerara oportú guardonar-la.
La novel·la porta
com a títol Parents llunyans i l’ha
editada Tabarca Llibres.
Salvador Lauder
situa la història durant la dècada dels quaranta a Europa. Un continent immers
en una guerra brutal. On els alemanys i els seus aliats lluiten contra diversos
enemics externs, i on hi ha una guerra interna en què els nazis intenten
desfer-se de tots aquells que consideren que embruten la puresa de la raça
ària: jueus, gitanos, eslaus, però també els opositors polítics, els
homosexuals i diverses minories religioses.
Salvador Lauder no
ens parla del naixement i de l’ascens fins al poder absolut del nazisme i els
seus líders. La guerra a Europa ha començat fa uns anys, els camps de
concentració estan en ple funcionament. Som a les portes d’allò que es va
anomenar la solució final. L’exèrcit alemany pareix indestructible, els seus
comandaments, els seus soldats estan dopats amb Pervitin, una metamfetamina
recomanada pel govern.
Som al camp de
Dachau. En cada camp de concentració hi ha una orquestra de presoners. Els
músics de Dachau, junt amb altres presoners, acabaran formant part d’un nou
projecte secret del règim, realment maquiavèl·lic. La manera com aconseguiran
canviar el seu destí uns homes que han estat destruïts com a humans, als quals
només els resta com a única eixida la mort, servirà a l’autor per a crear un
relat ple d’acció, lluita i esperança.
Huitanta anys més
tard, el feixisme intenta seduir de nou la ciutadania europea. Ho fa utilitzant
canals democràtics i sovint en nom de la llibertat. Té, com en els anys vint i
trenta del segle passat, aliats polítics i còmplices econòmics importants. El
seu objectiu, una vegada dins de les institucions, és buidar de contingut la
democràcia, destruir els diversos equilibris entre els diferents poders que
conformen l’estat de dret i imposar la seua idea totalitària del món.
En aquest sentit,
en Parents llunyans Salvador Lauder
ens alerta sobre on conduïx el feixisme i ens dona claus per a
enfrontar-nos-hi. A més, ens deixa ben clares les diverses formes que a Europa
prengué el feixisme, incloent-hi Espanya, on el feixisme mai no va ser derrotat
en el camp de batalla i on és capaç d’adaptar-se amb gran facilitat als canvis
com un camaleó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada