Així com el poeta Vicent Andrés Estellés va sentir en un
moment determinat que li havia arribat l’hora d’escriure el seu cant a
València, el cantautor Rafa Xambó ha sentit la necessitat d’escriure i
enregistrar la seua Cantata de València
(2022), centrat en la ciutat però també en el petit país mediterrani que
l’envolta. No és una cantata d’església, encara que conté una certa litúrgia
laica; no és una cantata de cambra, encara que n’hi apareixen alguns elements
com ara una obertura instrumental clàssica signada per Salva Vázquez, Obertura d’una nit d’estiu de 1957, així
com la veu de Karla Fos que fa els cors i que en alguns moments pren
protagonisme amb Amistat i memòria i Amors impossibles, més el so de Xúquer
String Quartet conformat per dos violins, viola i violoncel als quals se sumen
la bateria, els teclats, les guitarres elèctriques, la guitarra clàssica i el
baix elèctric d’una banda convencional.
Cantata de
València està
dividida en set temes, l’obertura ja assenyalada i sis cançons, dues de les
quals amb lletra del poeta i assagista Enric Sòria, Amors impossibles i Degradació.
La música de les sis cançons, com també la lletra de tres d’elles, són de Rafa
Xambó, que ha compartit la responsabilitat de la producció musical amb Salva
Vázquez, mentre que el mesclat i el masteritzat han anat a càrrec de Facundo
Novo.
Després de l’obertura inicial, Xambó ens oferix un tema
d’un marcat to narratiu, de fet quasi tot el disc el té. Ens va descrivint un
moment quotidià d’un temps i d’una ciutat grisa immersa en la llarga quarantena
del franquisme, on un grup d’intel·lectuals Estellés, Andreu Alfaro, Vicent
Ventura, Joan Fuster masteguen el pa dels solitaris, la conversa d’unes ments
lúcides atrapades en la teranyina amarga d’una ciutat vençuda. És una cançó en
la qual Xambó quasi recita.
Però no són aquests els únics creadors que se citen o
dels quals es parla: hi apareixen Ausiàs March, Maria Fullana, Maria Beneyto,
Raimon, Vicent Alonso, Pérez Moragon, Miquel Duran de València, Blasco Ibáñez,
Francesc Viadel, Salvador Jàfer, tots ells enamorats d’una ciutat de la qual en
un moment o altre han escrit.
Repressió la seguix Eufòria, un cant, quasi un himne alegre,
ple de ritme amb el qual Xambó recorre en tren tot el país amb la guitarra al
muscle. Una cançó plena de noms de pobles i ciutats.
I en acabar torna al to de balada trista que marca quasi
tot el disc. Amistat i memòria, dos
amics, la poesia, la memòria i els oblits, i la ciutat. Amors impossibles, un fragment de la coneguda Oda a València d’Enric Sòria. Degradació,
un poema de Sòria que ens parla de la desmemòria, de la degradació del
patrimoni físic i espiritual de la ciutat.
I per a tancar la Cantata
de València, L’esperança,
l’esperança o la fe en el combat, en la lluita a pesar de les adversitats per a
construir des de la memòria, des de la tolerància amb intel·ligència, un futur
brillant, ple de color.
Tanca el disc tornant a Vicent Andrés Estellés, que en un principi trobàvem pel carrer Cabillers llegint una placa «d’on diuen que van treure mort el gran poeta Ausiàs», per citar uns versos del de Burjassot que ens parla d’inquisidors d’opereta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada