Marta Margaix, membre del grup punk folk X Fanekaes, ha
publicat enguany un disc en solitari, El
violí valencià.
El disc el conformen sis temes més un d’obsequi, allò que
la indústria musical en diu un bonus
track. Cinc dels quals han estat recollits de la tradició musical i un és
una cançó del cantautor de Verges Lluís Llach, l’arxiconegut i mil vegades
versionat Que tinguem sort.
Els cinc recollits de la tradició musical valenciana,
incloent-hi Les Seguidilles hortunes,
que prové de la comarca castellanoparlant dels Serrans, són d’allò més coneguts
i de tots ells hem pogut escoltar tant al carrer com dalt dels escenaris
interpretacions realment brillants i difícils de superar. El vetlatori de Tavernes de la Valldigna, la peça musical del folk
valencià que a mi més em commou; El
Bolero de l’Alcúdia, amb la lletra de Vicent Andrés Estellés; El romanç de la donzella i el mariner,
al qual li ha fet uns canvis en la darrera estrofa per allunyar-la del
masclisme, per cert tan habitual entre els cants dels nostres avis; i La Muixeranga d’Algemesí. Així, què
aporta amb aquest treball Marta Margaix? Doncs un so diferent i arriscat en el
qual destaca el domini del violí, que per cert no ha sigut un instrument
habitual de la rondalla de corda valenciana, on la seua presència és quasi
testimonial. De manera que una peça sense el so de la guitarra, del llaüt, de
la bandúrria, del baix i de la mandolina, i amb un protagonisme exclusiu del
violí amb pedal de loops, és un risc
que Marta Margaix assumix amb enteresa i ofici per a dotar la música d’arrel
tradicional de noves sonoritats.
Marta Margaix ha enregistrat, mesclat i produït el disc a
Verdi Estudios. Dels instruments s’ha encarregat ella, però ha comptat amb la
col·laboració i complicitat de cinc vocalistes: Mireia Vives, que se n’ix del
seu registre habitual i s’enfronta a un tema que popularitzà en el seu moment
Pep Gimeno el Botifarra, El vetlatori de
Tavernes de la Valldigna; Berta Iñíguez, la qual hem vist cantar amb Andreu
Valor; María Amparo Hurtado, del grup Sis veus; la cantautora Ana Zomeño; i
Noelia Llorens Titana, darrera
revelació de la música d’arrel valenciana. Cinc veus diferents, amb registres
diferents i amb una gran personalitat, que aporten el seu talent interpretatiu
a un disc que no deixa indiferent ningú.
Menció a banda mereix el bonus track, una composició pròpia, La Jota de Massalfassar, una peça d’una bellesa aclaparadora, amb un ritme que convida al ball i que Marta dedica al seu poble.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada