Kintsukuori és una paraula japonesa que significa
reparació en or, de fet és el nom d’un art japonés del segle xv que consistix a reparar objectes de
ceràmica que s’han trencat utilitzant per a unir els diversos trossos una
resina daurada. El resultat és el mateix objecte amb una decoració en part
nova. L’escriptor i psicòleg Tomàs Navarro aplica aquest principi a la
psicologia humana per tal de curar ferides emocionals. Ferides que hi ha qui no
supera i es veu atrapat en un laberint que el porta a prendre una decisió
definitiva per a un problema que amb l’ajuda necessària seria provisional,
llàstima!! La música, la literatura, l’amor, l’amistat i l’harmonia són la
resina daurada que pot enganxar-nos a la vida en moments difícils.
Tomàs Navarro escriu en premsa, publica llibres i ajuda
molta gent a pegar el colp de timó que necessiten les seues vides.
Aquesta bellíssima idea d’aplicar l’art japonés de
reparar objectes sense dissimular les cicatrius aplicada a les emocions humanes
ha inspirat la cantautora Anna Rosselló en el seu primer treball discogràfic de
llarga durada, Kisok-curant. Abans
havia enregistrat un parell de cançons produïdes per Pau Viguer: Et veig brillar i I digues-li adéu, aquesta darrera inclosa en el disc. Kisok-curant el prologa, com no podia
ser d’una altra manera, Tomàs Navarro, qui ja ens informa que tenim en les mans
una cicatriu transformada en or, una mostra de fragilitat i de fortalesa, un
bocí de dolor transformat en art.
En aquesta aventura musical Anna Rosselló està
acompanyada per Nacho Mañó, que s’ha encarregat dels arranjaments i la
producció, com també de tocar diversos instruments com ara el baix i les guitarres.
Nacho Mañó ha posat la seua llarga experiència al servici d’un projecte que
desprén tendresa i optimisme, encara que no defuig de parlar del fracàs i el
dolor.
Kisok-curant és un pomell de cançons que
ens parlen de les emocions humanes, de la necessitat d’enfrontar-se a la
derrota, el dolor, de prendre decisions i superar el trauma per tal de començar
a tancar la ferida, d’assumir qui som en realitat, de demanar ajuda quan ens
cal davant de la frustració i la incertesa. És un cant a l’amistat i els valors
positius de l’ésser humà, un cant a la vida.
Anna Rosselló ha tingut la capacitat de convertir en so
la llum mediterrània. És un disc que respira per totes bandes mediterraneïtat.
Les bases de les seues cançons giren al voltant del protagonisme de la seua veu
i el seu piano. Una veu càlida, que transmet alegria, ganes d’alçar-se i de
ballar els temes més rítmics, com ara Benissa
o L’energia del Bombí, i que pren un
to íntim en les balades, les quals són la crònica de vegades del dolor i el
fracàs, com ara en eixa impressionant cançó que és Ànimes trencades.
Piano i veu es deixen acompanyar per fiscorns, trompetes,
violoncels, flautes travesseres, clarinets, bateria i caixons, que prenen en un
moment determinat el protagonisme a través d’un solo que fa créixer en tons
daurats la cançó.
Darrere d’aquests instruments hi ha músics com Pau
Viguer, Ximo Caffarena, Julián Briega, Salva Ortiz, Lluís Granell, José Pastor,
instrumentistes de reconegut prestigi, així com el jove violoncel·lista Marcel
Broseta, fill d’Anna.
Kisok-curant recull onze cançons, sis de
les quals amb la lletra i música de la cantautora de Benissa, i cinc poemes
d’autors com ara Marc Granell, Cecilia Berenguer, Joan Navé Fluxa, Lídia
Santacreu i aquest que vos parla.
Menció a part mereix el disseny i maquetació del disc, a
càrrec de Tere Núñez, on el blau i el blanc mediterranis es barregen amb el
daurat que enganxa cadascuna de les nostres emocions trencades.
Kisok-curant és un disc amb una sonoritat
mediterrània rica, plena de detalls entranyables, un disc imprescindible en un
temps en què ens sentim frustrats, adolorits, amb la ràbia a flor de pell.
Una magnífica targeta de presentació per a una cantautora que té moltes coses encara a dir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada