Trobe a faltar els
temps en què els canvis es produïen a una velocitat menor que en l’actualitat.
Soc conscient, com ho és quasi tot el món amb dos dits de coneixement, que en
el camp de la tecnologia l’obsolescència programada li dona cada dia menys
temps de vida als aparells que comprem. Això, sumat als canvis de format i les
noves aplicacions que reclamen més i més els nostres mòbils i ordinadors, ens
crea una certa ansietat com a ciutadans convertits per obra del sistema en
consumidors voraços.
El món de la
música, per posar-ne un exemple, ha patit diversos canvis dels formats amb els
quals els creadors ens oferixen els seus treballs: vinil, cassets, cedés...
Tants que un cantautor com ara el veterà Paco Muñoz s’ha vist obligat, després
d’editar el seu darrer disc Cap al sud
en format cedé, a fer-ne una edició en pendrive, perquè un nombre important
dels seus seguidors ja no tenen ni a casa ni en el cotxe un aparell on
escoltar-lo. Davant d’aquest fenomen de canvis continus, hi ha qui, com Artur
Àlvarez, ha decidit oferir el seu darrer treball discogràfic, La mar, exclusivament a través de les
plataformes digitals youtube, spotify, apple music i amazon music. Una fórmula
que deixa fora de joc tots aquells a qui ens agrada un format físic, i ja no
dic aquells que es troben a l’altra banda d’allò que s’anomena la bretxa
digital.
Passant pantalla,
però centrant-nos en Artur Àlvarez, vull dir ben alt que és el cantautor en
llengua catalana que més ha fet per a promoure la poesia valenciana a través de
la música. Vull dir convertir la poesia en cançó, i això no és qualsevol cosa.
Només cal donar-li un colp d’ull al seu projecte El Núvol Poètic, on ha treballat amb atmosferes i ritmes de la
música electrònica vint poetes valencians, o A ritme de blues, on li posa música als poetes castellonencs del
segle xx Bernat Artola i Miquel
Peris, o Artur Àlvarez canta a 10 Poetes
contemporanis, on a ritme de pop-rock canta poemes inèdits de Francesc
Mompó, Susanna Lliberós, Vicent Penya, Berna Blanch, Maria Carme Arnau... Ha
musicat també Estellés, Josep Porcar, Manel Garcia i Grau, i un llarg etcètera.
Ho torne a dir: és qui més ha fet per la poesia valenciana actual i a qui menys
se li ha reconegut la seua tasca.
Passe de nou
pantalla, i dic que en el seu nou treball, La
mar, li posa música a dotze poemes de poetes valencians de diverses
generacions (Josep Lluís Abad, Aina Garcia-Carbó, Manel Pitarch, Reis Lliberós,
Gràcia Jiménez, Rosabel Gumbau, Manel Pitarch...) . Els poemes són inèdits i
tenen la mar com a protagonista, sovint utilitzada com una al·legoria de la
vida, de l’amor o simplement com l’escenari del nostre lliure albir.
Artur Àlvarez, amb
la seua veu càlida i vellutada, ens oferix dotze mirades íntimes, singulars i
una lectura pròpia, privada, en forma de cançó de cadascun dels poemes.
Aquestes cançons són com un viatge a través de la història de les darreres
dècades del rock i del pop, amb tocs de blues, de música electrònica i ecos de
les millors bandes internacionals. Coneix el seu ofici i sap extraure d’un
poema el vers idoni per tal de convertir-lo en una tornada encomanadissa, i
quan no el troba li afegix un jocs d’onomatopeies vocals que convertixen el
poema en una cançó popular. Com en altres ocasions, ha comptat amb la
col·laboració del guitarrista Carlos Àlvarez, que dona a alguns dels temes un
sonoritat bellíssima.
Un treball sòlid
construït amb el bon ofici d’un home apassionat, treballador i generós. Un disc
que convida a deixar-se dur per diversos ritmes, els uns més sensuals, els
altres més elèctrics, i també a descobrir entre les notes del pentagrama la veu
inconfusible dels nostres poetes.
Passe pantalla i ara em dispose a navegar per aquesta mar musical que ens proposa Artur Àlvarez.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada