El quadern de l’espia és un «... mapa de derrotes /
dibuixat per un espia que tampoc no era ningú, sinó l’ombra / que ara recull
l’abric de la cadira i se’n va». Sí, això mateix, però també notes on ens parla
Marià Veloy «... dels paisatges que havien d’il·luminar-me les parpelles / i
s’han convertit en cicatrius. Els morts que coneixien / el meu malnom, les
dones que van estimar-me / amb una devoció que no he honrat, els fills que no
he sabut protegir, la família que es mereixia / algú domesticable».
Ho diu amb
naturalitat l’autor en el poema que té el mateix títol que el llibre i que
l’obri. Hi ha poetes que tenen el costum, en la majoria de les seues obres, de
donar-nos informació del que trobarem tot seguit (com ara el catarrogí Ramon
Guillem). En aquest cas, Veloy ens fa quasi un resum d’allò que ens trobarem
tant en contingut com en forma.
El quadern de l’espia (Galés Edicions, Paterna, 2021) li va
valdre a l’escriptor i també editor barceloní Marià Veloy (1978) el Premi
Mallorca de Poesia, 2020, convocat i patrocinat pel Consell de Mallorca. Fins
ara Veloy havia publicat diverses novel·les, El quadern de l’espia és el seu primer llibre de poesia.
Es tracta d’un
poemari amb dues portes, una d’entrada, de la qual ja els he donat notícia, i
una altra d’eixida, Intercanviem-nos
psicòlegs, on ens proposa en clau d’humor un comiat civilitzat a la que
fins aleshores havia estat la seua parella. I al bell mig, dos apartats, Les derrotes i Cicatrius, dos títols breus i que no porten a cap engany.
El llenguatge
poètic que crea Veloy és àgil, diàfan, fresc i en ell incorpora elements
quotidians. El poema és construït amb una barreja d’elements provinents del
realisme intimista, el llenguatge de la novel·la gràfica i el cinema, la qual
cosa en solidificar-se dota els seus artefactes poètics d’una notable amenitat.
Amenitat que no vol dir que siguen divertits, encara que l’autor no defuja
emprar amb intel·ligència la ironia i l’humor. En el fons, l’espia se sap que
ha fracassat i els versos tenen una certa melangia.
Marià Veloy escriu
en El quadern de l’espia sobre
pèrdues, absències, derrotes, frustracions, dolor... La mort d’un fill petit
que ha deixat un buit brutal, com un forat negre que devora les escenes d’una
vida que imaginarem i que no podrem viure. Un matrimoni trencat i tot allò que
comporta un projecte de vida que s’ha quedat en paper mullat, més tot allò que
suposa de desencant i ràbia. La relació de l’individu davant de la societat. La
recerca en el passat d’explicacions sobre el present.
Marià Veloy, que
és un bon narrador (i hi ha poemes en aquest llibre on es pot constatar), ens
demostra en El quadern de l’espia que
és un poeta agosarat i amb un gran potencial.
En el penúltim
poema, Atapeïda ombra, ens confessa:
«Escric excavant túnels, / escapo d’allò que ja no sóc: / a recer dels meus
ulls / soc una altra cosa; atapeïda / ombra topant contra la foscor». Un
nàufrag, una figura solitària que recull
l’abric de la cadira i se’n va deixant en la taula de l’estudi el seu quadern
inclement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada