Per una d’aquelles
casualitats de la vida, l’escriptor Rafael Escobar Martínez va nàixer a
Burjassot, encara que es va criar a Manises, un poble marcat per la tradició
ceramista, el pas del riu Túria i la proximitat a la ciutat de València i a
altres municipis de l’Horta Nord i l’Horta Sud.
Escobar és un home
nascut el 1942, uns anys abans que es produïra la gran allau emigratòria que
canviaria d’una manera radical els pobles de la comarca de l’Horta tant a
nivell urbanístic com social i cultural. Ens ho va explicar ell mateix l’any
2003 en el llibre El camí de les
bardisses. També és un dels narradors valencians més importants de la seua
generació, junt amb Josep Lozano, Isa Tròlec, Josep Lluís Seguí, Isabel-Clara
Simó, Ferran Cremades i Arlandis i Albert Hernàndez i Xulvi. Ha estat
reconegut, entre altres premis, amb L’Encobert de Xàtiva per La dona menuda o el Premi Andròmina dels
Premis Octubre per L’últim muetzí.
A finals del 2023
va publicar el llibre Calendaris de
cel·luloide en NPQ editores, un llibre en el qual torna a submergir-se en
les aigües de la memòria personal i col·lectiva per a situar-nos en un poble de
la comarca de l’Horta durant els anys cinquanta i seixanta del segle passat. El
protagonista, que mai no trobem sol, ja que sempre és en companyia de familiars
o d’amics, ens detalla la seua experiència com a espectador de cinema des de la
més tendra infantesa.
L’ésser humà, en
els seus primers vint-i-cinc anys d’existència, és un i són molts, tants com
etapes per les quals passa. Són anys de creixement físic i emocional i també de
formació personal. Uns anys de descobriments constants i de grans i petites
passions, algunes de les quals es consumixen ràpidament.
En un país que va
eixint lentament de la postguerra i en plena dictadura, on la censura és una
constant, anar al cinema era per a la ciutadania com obrir una finestra per on
s’escolaven diferents maneres de viure, paisatges canviants. Encara que les
pel·lícules eren en blanc i negre, aquelles sessions de cinema eren les que
realment donaven color a la vida.
Rafael Escobar, a
través del seu personatge, ens parla de cinema, amb un llenguatge planer, sense
la dolçor apegalosa d’una falsa nostàlgia ni el tast acadèmic d’un crític
especialitzat. És la veu d’un xiquet, d’un jove com qualsevol altre del seu
temps que conta a un amic, en aquest cas el lector, la pel·lícula que ha vist.
Veiem com va
creixent el xiquet, com li sorgixen altres interessos, com va eixamplant els
seus horitzons físics i mentals i com es desenvolupa la seua passió i
coneixement del cinema.
L’important en
aquest llibre és que no se centra en els títols, l’autor ens ho confessa, no
som davant d’un tractat de cinema, sinó en els arguments, la fotografia,
l’impacte que tot plegat va tindre en ell i en la gent que l’envoltava, també
en la direcció quan aquesta mereix ser assenyalada.
Comença als
cinemes del seu poble i acaba en els d’art i estudi de la ciutat de València,
després d’haver passat pels cinemes de bona part de la comarca. Pel·lícules de
sèrie B i altres que han arribat a considerar-se clàssics, tant espanyoles com
europees i nord-americanes.
Veiem com aquell
xiquet que col·leccionava cromos de pel·lícules acaba construint la seua pròpia
visió sobre el que és un bon film, i a través del cinema acaba construint la
seua opinió sobre la societat.
Rafael Escobar
Martínez ha escrit un llibre que és un relat literari sobre relats visuals,
però també un retrat d’una societat en temps canviants. Una narració escrita
amb ofici, amenitat, estima i agraïment que no per això està exempta de
crítiques a tindre en compte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada