El veterà
cantautor valencià Garri ho ha tornat a fer. Ha seleccionat una mostra de
poesia d’un únic autor i ha posat música a cadascun dels seus poemes. Si per al
seu anterior disc, Saliva canalla,
havia elegit els versos d’Ismael Carretero, en aquesta ocasió el poeta
seleccionat ha estat Vicent Penya. Dos autors de diferents generacions i amb
una manera d’entendre la vida i la poesia prou divergent, però que tenen en
comú el lloc de naixement: Rafelbunyol, a la comarca de l’Horta Nord.
El disc d’ara té
com a títol Per tot arreu, un treball
que recull deu cançons, deu poemes dels llibres De l’efímer i l’etern, De la
casa estant, Cims i abismes i Desig de terra. S’obri amb la primera
part del poema Ja sé que delere i el
tanca la segona part d’aquest mateix poema.
La música és
autoria del mateix Garri, encara que dels arranjaments, la producció, la
gravació, la mescla i la masterització s’ha encarregat Josep Vicent Tallada,
que també s’ha fet càrrec de les guitarres, elèctrica, acústica i espanyola,
del baix elèctric, de l’ukelele, del teclat, la flauta, el caixó i la
percussió. Garri ha comptat també amb la col·laboració de Samuel Iborra, que
s’ha encarregat de l’assessorament artístic i de l’harmònica i l’acordió.
Tallada i Iborra són dos músics que han treballat en altres discos de Garri i
tenen una sintonia remarcable amb ell.
La portada i el
disseny han estat obra de Garri.
Manuel Garrido,
Garri, fou un dels membres del grup Tapineria, formació amb la qual el
desaparegut Pep Laguarda, en la dècada dels setanta del segle passat, va
enregistrar el mític Brossa d’ahir.
Durant alguns anys també va formar tàndem amb Laguarda com a dissenyador.
Garri és un músic
amb una llarga trajectòria i amb un grapat d’influències musicals que ha sabut
digerir amb intel·ligència.
És un músic
heterogeni, capaç de dotar les seues cançons d’un estil propi marcat per la
seua veu càlida. Trobem en ell influències del folk nord-americà, del blues,
del rock, de la bossa nova, de la cançó d’autor...
Deu cançons marcades
per una poesia en la qual la mètrica i la rima són d’una qualitat artesanal.
Els accents interns de cada vers estan ben marcats, una qüestió que des del meu
punt de vista ha facilitat el treball del compositor musical.
En aquest nou
treball Garri es mostra divers i fins i tot en alguns moments juganer, com ara
en Dormint, dormint, és quan veig més
clar, on s’arrisca amb la cançó de bressol i li dona un aire de melodia de
caixeta de música.
Un disc vibrant,
intens, de ritmes diversos on la tendresa i la ironia característiques de la
poesia de Vicent Penya es barregen amb l’ofici i la calidesa de Garri.
Per tot arreu és un disc contra la banalitat i la superficialitat dels ritmes fàcils i prefabricats, les lletres estúpides i estupiditzants. Un disc, i disculpen el joc de paraules, que hauria d’escoltar-se per tot arreu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada