Estic convençut que el País Valencià
serà un país de música o no serà. Al llarg del temps hem estat un territori en
el que han nascut bons músics, la música forma part del nostre ADN, i de bons
cantants en la llengua i el gènere que siga.
Des de l’aparició del socarrat
Raimon amb la seua mítica Al vent, fa
ara més de cinquanta anys, han estat molts els joves valencians que acompanyats
sovint només per una guitarra ens han oferit recitals amb les seues cançons:
Ovidi Montllor, Fèlix Estop, Maria del Carme Girau, Lluís el Sifoner, Paco
Muñoz, Carles Barranco, Joan Amèric, Eva Gómez, Feliu Ventura, Rafael Xambó,
Pau Alabajos, Andreu Valor, Artur Álvarez, Tomàs de los Santos, Clara Andrés, Òscar
Briz, Carles Enguix, Carles Pastor, Rafael Estrada... Una llista molt llarga
per a un país els habitants del qual viuen d’esquena a la cultura que generen
els millors dels seus conciutadans. Ara, des de la Vilavella a la comarca
de la Plana Baixa ,
se’ls suma Josep Lluís Notari, amb una veu càlida, una guitarra sota el braç i
en la mà el seu primer treball discogràfic, D’Espadà
i altres versos (Metrònom). Un disc amb set cançons que compta amb la
col·laboració del torrentí Pau Alabajos, concretament en la cançó Itinerants, i on en alguns temes es fa
acompanyar per una guitarra, la d’Hèctor Tirado (qui s’ha encarregat també de
la producció artística), amb un so clar, cristal·lí, amb una destresa i una màgia
que emocionen, quina joia escoltar-la en la cançó Adverbis de lloc; i en altres temes opta per deixar-se acotxar per
una banda en què destaquen les percussions de Lluís Beltran i l’acordió de
Julián González en temes com ara Iugoslàvia
i Arròs i Tartana.
Josep Lluís Notari, fent cas al
seu cognom, alça acta notarial d’uns temps complicats, durs, sovint tenebrosos,
en els quals, malgrat la foscor en què ens ha immers el mant horrible del poder
que emana dels mercats, encara hi ha qui es mou, qui encén espelmes contra la
desesperança i cavalca buscant nous camins. La prosa d’aquestes cançons convertides
en actes notarials està carregada d’una gran intensitat i força lírica, un cert
enyor, una certa tendresa i una gran determinació i claredat en els seus
plantejaments. Les cançons tenen ecos de Bob Dylan, Joan Báez, Víctor Jara i
fins i tot d’Ismael Serrano. Notari ens oferix també cançons on ha estat capaç
de submergir-se en la memòria personal per a recrear un univers tendre que es
va endur el vent dels anys. Com altres músics valencians, el de la Vilavella assumix
l’herència rebuda de les mans d’aquells que durant més d’un segle han treballat
des de diversos àmbits pel reviscolament d’un poble que es nega a ser devorat
per la història. Una generació de músics, de diferents gèneres, que són capaços
de refer la utopia que la desídia i l’abandó col·lectiu havien fet malbé,
mentre els depredadors convertien el país en una tómbola de coentor, un solar
per a l’especulació, una timba per a jugadors que sempre fan trampa.
Josep Lluís Notari és un home que
té clar que necessitem d’utopies, de somnis per avançar com a éssers humans des
de la caverna d’on van eixir fins la llum que separarà la bèstia, que portem
dins, de l’humà. La utopia és l’aliment en el combat contra tanta injustícia
quotidiana que es comet contra els més dèbils i desprotegits de la societat.
Notari té una veu personal, una
mirada lúcida, obliqua, tranversal, i la seua ploma té tinta vermella per a
escriure les lletres de les seues cançons.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada