Francesc Mompó, després del parèntesi
que va suposar en la seua trajectòria poètica el llibre “55 maneres de mirar València” (Editorial Germania), en el qual
oferia als lectors la seua particular visió sobre el cap i casal, torna ara a
un dels temes més recurrents en la seua obra, l’erotisme. En aquesta ocasió el
tracta, en la forma i en el contingut, d’una manera molt diferent a com ho fa en
el seu llibre “De la fusta a l’aigua”
(Onada edicions), on Mompó ens descrivia tota una llarga escena sexual des del
punt de vista masculí, des de l’ansietat del ser acceptat o no fins la
realització total de l’acte i la dutxa final on l’aigua s’emporta els fluids
corporals i tots els pensaments i sentiments sovint contradictoris que han
assaltat l’amant durant la trobada amatòria.
En el seu nou llibre, “Suc de magrana” (col·lecció
Plaerdemavida, Editorial Germania, 2014), la forma poètica que ha triat
Francesc Mompó és el haiku, una forma que ha estudiat prèviament a fons des
dels seus orígens al Japó fins la seua extrapolació i adaptació a la cultura
occidental, i en especial en la seua introducció en la literatura catalana a
través d’autors com ara Marià Manent i Joan Salvat-Papasseit. D’aquest darrer,
sobretot del magnífic llibre “La rosa als
llavis”, Mompó agafa en part la intensitat sensual que d’una manera
senzilla i diàfana ens transmet el barceloní.
Les xarxes socials en la cultura
catalana han donat peu a una gran proliferació d’autors que en narrativa
conreen el que s’ha anomenat microconte i en poesia el haiku d’origen japonés i
la tanka d’origen xinés. Mompó no és alié a aquest moviment i ens oferix en “Suc de magrana” quasi un centenar de haikus
amb una estructura sil·làbica de 4-6-4, on els dos primers versos fan una
descripció i el tercer intenta sorprendre el lector trencant o explosionant
allò que ha dit en els dos anteriors.
Al llarg de tot el llibre Mompó
juga amb el títol de cada poema buscant un nou sentit a la mateixa paraula
haiku, combinant-la amb diversos adjectius que el qualifiquen d’una manera o
altra o situant-lo en diverses escenes i escenaris.
Com ja ens té acostumats en els
seus poemes, hi trobem homenatges i referències culturals de tota mena com ara
el mite de Sísif, un mite que com el Guadiana apareix i desapareix en la seua
obra, o a l’escriptor italià Cesare Pavese.
Francesc Mompó se’ns ofereix en “Suc de magrana” en petites dosis i en
una poètica minimal, però amb una gran capacitat d’evocació. Una poètica de la
mirada i dels sentits, capaç de seduir-nos (no li ho diguen a ningú: Mompó és
un gran seductor) amb un sol mot que ens explota com una mina sota els peus i
canvia la percepció d’allò que en llegir el vers la ment donava ja per fet.
“Suc de magrana” és
un llibre per a ser digerit a poc a poc, una lectura ràpida farà que ens perdem
els detalls d’un bon tast. És un llibre per a no ser tancat en molt de temps,
cal que reste obert sobre la taula de lectura com una papallona que de tant en
tant ha d’iniciar el vol per a descobrir-nos un univers on la paraula ens
suggerix les tòrrides imatges del desig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada