Després d’una llarguíssima
trajectòria en el món de la música, que va iniciar el llunyà 1984, dir que
Òscar Briz és un gran compositor de cançons i un músic brillant amb una gran
personalitat potser és afirmar coses que de tan sabudes són ja un tòpic si no
fóra perquè al País Valencià aquells que programen els concerts i els
festivals, els encarregats de fer les graelles musicals en els mitjans
audiovisuals de masses i els crítics treballen servint interessos allunyats
totalment de la cultura i dels creadors del nostre país.
Un bon grapat de treballs
discogràfics publicats en castellà, anglés i català en bandes com ara Banderas
de Mayo, The Whitlams, els Cors d’Aram o en solitari ens parlen d’un compositor
que té com a referència la música anglosaxona d’arrels negres (blues, rytman
blues, rock and roll, pop-rock), que combina amb unes lletres que sovint
s’emparenten amb el relat.
Òscar Briz es vol home invisible
que mira discret el paisatge i les figures que l’envolten, descobrint sota les
màscares dels personatges amb els quals ensopega el dolor i la joia, la
tristesa, els somnis, la ràbia i la frustració.
El 2013 va publicar en
l’editora La Casa Calva
un nou disc, Youth, possiblement un
dels seus millors treballs musicals, on trobem un Briz més segur, més sòlid,
més madur, amb moltes coses a contar i una sonoritat rica que ha pretés que
siga el més autèntica possible defugint qualsevol tipus de programació digital
que ara tant abunda.
En Youth ens oferix onze cançons, dues de les quals recullen diversos
poemes del llibre Cant a Vicent de
Vicent Andrés Estellés Les odes, conformades
pels poemes «Si com l’oreig» i «Dalt del castell palpitava l’ocell». I «Cant a
Vicent», que recull la majoria dels poemes de De pares pobres.
Les nou restants són d’Òscar
Briz. Les seues lletres tendixen al relat de sensacions i d’emocions, de
sentiments que es veuen despertats en un lloc, en una situació o en un moment
determinats. En parla (ens canta) des del seu jo i s’adreça a un tu que potser
és ell mateix o no, però del qual necessita guardar la distància suficient per a
ser mínimament objectiu o que li demana la veu narrativa. Trobem, però, també
en la cançó El rastre dels meus herois
un homenatge a una galeria d’artistes i algunes de les seues obres que d’una
manera o altra l’han influenciat i l’han marcat com a músic i com a ésser humà.
Òscar Briz no és un cantautor que
fa cançó denúncia (que em perdone
Feliu Ventura ), però no per això fa cançó renúncia.
Briz és un home, és un artista, que segueix la bella sentència de «res humà
m’és alié» i per tant ens canta sobre la condició humana. I encara que ell
defuig que l’enquadren dins de la cançó protesta, hi ha moments en què, volent
o sense voler, s’enfronta amb la crua i complicada realitat valenciana que
acaba trastocant-li el bon humor, com li passa en la cançó València tensa, un cant a una ciutat confusa i hostil que preferix
ser barriada perifèrica de Madrid a la capital del país dels valencians.
Youth és una nova
mostra de la capacitat creativa d’un dels cantautors valencians que arribaren a
la cançó amb la maleta plena de sonoritats anglosaxones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada