El crític, poeta i narrador d’Almassora (la
Plana Alta) Pasqual Mas i Usó acaba de publicar en l’editorial Neopàtria la
novel·la Un miracle sense importància,
amb la qual va obtindre el I Premi Ciutat de Carlet de Narrativa.
Un miracle sense importància és un relat satíric protagonitzat per una
parella d’adolescents, la qual cosa emparenta el text intencionadament o no amb
la narrativa juvenil. Es tracta d’una novel·la breu en què l’humor, la ironia,
el sarcasme i fins i tot l’escatologia s’entrellacen per a construir una
crítica clara i incisiva a certs valors i certes creences. És, però, també una
narració que també que s’acosta a la comèdia d’embolics tocada amb unes gotes
del gènere de lladres i serenos.
La veu narrativa empra un model de llengua estàndard, sense a penes
concessions al dialecte i al llenguatge col·loquial, així i tot aconseguix
dotar el relat d’un ritme àgil i dinàmic i d’una versemblança que mantindrà
sense defallir fins la darrera pàgina.
Trobem en ella diversos homenatges, com ara a Don Camilo i a Peppone,
personatges de l’escriptor italià Giovannino Guareschi, o a la tasca d’animació
a la lectura que fan en les nostres escoles i instituts escriptors i
contacontes com ara Pep Castellano.
El relat és senzill, divertit, mordaç, ben construït. Pasqual Mas aprofita
aficions, vel·leïtats i ocupacions dels personatges per a plantar entre col i
col lletuga i, sense crear estridències en la trama, dir la seua sobre
qüestions diverses com ara l’ofici d’escriptor, el sistema educatiu, la religió,
etc. Ací un tast: “Voldrà ser escriptor, tot i que aquesta siga una tasca
renyida amb el plat calent a taula, i per això li caldrà sospesar el fet que
potser serà millor arraconar les passions de la ferida literària per tal de
viure d’una activitat que li done de menjar”.
D’alguna manera, la veu narrativa, pel subjectivisme amb el qual treballa,
les constants picades d’ull al lector, les aturades reflexives, etc., es veu
convertida en la protagonista d’Un
miracle sense importància. El robatori de la relíquia de la santa,
els enganys, els secrets, les acusacions, els plans per aclarir-ho tot i deixar
el culpable en evidència són l’excusa de l’autor per atrapar el lector,
seduir-lo, sacsejar-lo, divertir-lo alhora que fer-lo reflexionar sobre els
falsos fonaments de les creences que tenim com a certes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada