Vivim immersos en una quotidianitat que hem anat
pastant amb la farina d’un espai, l’aigua del temps, el rent de l’amor i la sal
del desig, i pensem d’una manera equivocada que aquest pa resultant mai no es
farà dur ni es florirà. Però un dia, de colp, ens trobarem a la vora mateixa de
l’abisme i sentirem com ens fluixegen les cames, com se’ns buida la mirada.
Hi ha abismes provocats per tota mena de moviments
tel·lúrics, una ruptura amorosa, l’anunci d’una malaltia greu, un accident de
trànsit que ens arrabassa un ésser estimat, una crisi d’identitat, la pèrdua
del lloc de treball, el tancament forçat de l’empresa on vam invertir diners,
energia i sacrifici... La darrera dècada la crisi del sistema econòmic i
polític ha obert abismes als peus de molta gent. Alguns no han pogut suportar
el vertigen que els ha produït i han decidit llançar al sòl del ring la tovalla
de la vida, altres han necessitat ajuda de metges i medicaments.
Quan se’ns apareix l’abisme, una nit sense lluna i
estels cobrix la nostra vida. La foscor ens roba la llum, l’esperança i ens
buida per dins. Immersos en una profunda obscuritat, busquem amb la mirada el
punt lluminós d’un far en la distància que ens ajude en la cega navegació i ens
allunye dels perills d’una costa abrupta.
És el moment en què l’amistat i la solidaritat
comencen a cotitzar a nivells alts en la borsa del nostre viure. Ser amic,
amant, company quan tot va bé és fàcil; en les hores amargues, inhòspites, és
quan ens adonem de qui ho és o no ho és de veritat.
Per a la poeta Roser Furió Antoni, en el seu primer
llibre de poesia, Ulls de nit
(Editorial Neopàtria, 2016), I Premi de Poesia Xavier Casp de la Ciutat de
Carlet, la nit és la metàfora del moment en què la vida ens situa a la vora de
l’abisme, junt amb la nit que per a ella és la foscor apareix sovint la paraula
boira, que ve a subratllar si cal més el desenfocament de la mirada, una mirada
que voldria la poeta nítida per a poder afrontar el present.
D’allò que Roser Furió va sentir i viure en una etapa
de la seua vida, on es va trobar atrapada en un laberint situat al llindar de
l’abisme, fa una crònica i ens l’oferix en forma de quaranta-set poemes breus
de vers lliure encapçalats tots menys el primer, que fa de pòrtic, per un
simple número romà. No és aquest un gest gratuït, hi ha una voluntat d’estalvi
de recursos per tal de no distraure el lector i centrar-lo estrictament en els
versos.
Roser Furió no ens detalla què l’ha portada a la
vora de l’abisme. No. Encara que aquesta podia haver estat una opció si la
nostra poeta haguera pretés, des del realisme social, denunciar com de feble és
l’individu davant de les sacsejades d’eixe monstre immens que és el sistema, un
sistema que acaba devorant fins i tot els més lleials servidors. No. La seua
poètica és marcadament intimista. Ha aconseguit, partint d’un seguit de
vivències personals, de les quals d’una manera subtil va deixant rastres entre
línies, parlar-nos d’emocions, de sentiments que pot entendre i comprendre
qualsevol ésser humà. Perquè tots en un moment o altre de les nostres vides hem
estat víctimes o testimonis d’alguna desfeta.
Roser ha estat capaç de crear en el conjunt del
llibre una atmosfera de penombres, per on veiem que es mou un individu que vol
assumir amb dignitat el rol que ha de tindre en unes hores, crues, tenebroses,
conscient que de les crisis o s’ix més fort o s’ix derrotat. «No vull ser
l’àngel caigut, / ni la llum que et cega els ulls, / ni la tempesta que trenca
/ el silenci de la nit. / Vull ser una realitat de pell, / un cos que respira
al teu costat».
El dolor, la incertesa, la por provoquen en Roser
Furió insomni, «solament el cervell treballa actiu / damunt d’un obscur llac /
de paranoies que traeixen / el Jo més coherent i reflexiu». Un insomni com un
camp erm ple d’espectres pel qual deambula amb ulls fets a la foscor i amb les
mans buides. «Desenganys i ombres poblen els dies / i l’esperança marra quan
esdevé / la por, clau que tanca tots els panys / i deixa els averanys dispersos
/ en camins sense retorn». És en la memòria d’un temps millor i sobretot en la
paraula com a matèria primera del poema on l’autora trobarà consol i confort.
Després d’acompanyar la poeta per aquest infern,
més que dantesc kafkià (no he pogut deixar de pensar en tot moment en el llibre
del narrador txec El procés), només
el final de la nit i l’aparició de les primeres llums del dia començaran
allunyar-nos de l’abisme. «L’alba trenca l’alè de la / nit i ompli la buidor
del cos».
Aquests primers rajos de llum li serviran a la
poeta per a descobrir l’inici d’un camí ocult entre la malesa que li
possibilitarà allunyar-se del perill de l’abisme i començar més forta i segura
a omplir la vida d’il·lusió i, sobretot, d’esperança, marcant amb seguretat un
rumb clar en la seua vida. «He deixat per la senda / de la vigília la dona
plena / de dubtes i he trobat l’esposa / invicta que camina vers Ítaca /
teixint l’esperança».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada