Disculpen que
entre tan directe com un elefant en una fàbrica de vidre de l’Olleria, però trobe
que convocar un premi de poesia durant quaranta anys amb l’objectiu de promoure
l’ús social del valencià, així com la creació literària en aquesta llengua, i
després fer una edició de l’obra guardonada perquè reste durant dècades oblidada
en un magatzem és, si em permeten l’expressió, una vertadera canallada, una
manera brutal d’incomplir el pacte que són les bases del certamen i un
balafiament estúpid dels diners dels contribuents.
L’Ajuntament de
Nules porta convocant seixanta-tres anys uns Jocs Florals i quasi quaranta
editant l’obra guardonada en cada edició. El llibre resultant com a objecte és
molt digne en format de butxaca i amb un paper color os de bon gramatge. El
problema és la seua manca de distribució comercial. Encara sort que el regalen
a les biblioteques de la província de Castelló.
Aquests jocs
florals l’han guanyat autors amb una trajectòria sòlida quan no brillant com
ara Marisol Gonzàlez, Iban L. Llop o Vicent Penya, autors que en part s’han sentit
frustrats en veure que el llibre acabaria condemnat a un silenci administratiu.
Hi ha lectors de
poesia que, com jo, han tingut la sort d’aconseguir per amistat amb el poeta
premiat un exemplar de l’obra premiada. Som d’alguna manera éssers privilegiats
que hem pogut gaudir d’un plaer que per ineficàcia ens ha estat reservat a uns
pocs.
Fa uns dies el
carter em va portar el llibre guardonat en l’edició del 2016 dels Jocs Florals
de Nules, El cor del violí, de José
Luis García Herrera, un poeta que al llarg de la seua carrera ha anat
construint una obra poètica en dues llengües. Un cas no únic però sí un tant
especial per la dedicació i l’energia que l’aventura li reclama.
El cor del violí és un llibre que conté una única
col·lecció formada per vint poemes de vers lliure i que tenen l’obra de Miquel
Martí i Pol com a gran referent.
José Luis, com el mateix
Martí i Pol, ens parla en aquests versos de la seua vida interior, de la
relació que manté amb el fet poètic. És el seu, però, també un diàleg constant
amb ell mateix sobre la vida, el pas del temps i la mort.
La poesia de José
Luis García Herrera és aparentment diàfana, senzilla. Però no del tot, aquesta
impressió és falsa, un color per atraure els lectors que li tenen por a
l’hermetisme que representa la poesia. Els seus poemes no estan nus, es troben
lluny d’eixa prosa fragmentada i amb un lleuger vernís líric que tant abunda. A
més del diàleg esmentat, trobem la creació en traços ferms d’escenaris i
atmosferes que ens suggerixen un cert estat d’ànim, que el lector farà també
seu. Després ens oferix els pensaments, les reflexions d’un home que sent, que
patix, que busca com un penitent modern respostes a les grans i petites
preguntes.
La poesia des del
primer vers, aquell en què l’autor troba un home dins del mirall, s’anirà
convertint en música amb un ritme, amb una cadència que anirà prenent-nos els
sentits i obligarà els lectors a aturar-nos a pensar sobre allò que ens ha dit
o ens ha suggerit. Possiblement, no estarem d’acord amb ell o potser sí, i ens
sentirem obligats amb traç fi a escriure al marge del poema el nostre propi
poema.
On és el cor del
violí?, segurament en el pit del compositor. El cor del violí és un llibre curt i intens, amb un tast en el
paladar que ens evoca la llum que reflectix la mirada d’un ésser humà atrapat
en la xarxa de la poesia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada