divendres, 3 de juny del 2016

‘SEXE, CASSALLA I PUNK FOLK’


Sota l’etiqueta de punk folk, el grup de la comarca de l’Horta nord X Fanekaes ens presenta un nou treball discogràfic, Sexe, cassalla i punk folk (Mésdemil, 2016). Es tracta d’un disc amb nou temes més una intro enregistrats a Illogical Estudi de Tavernes Blanques, amb Andrés Galván, i masteritzat a València per Enrique Soriano.
Amb anterioritat la banda havia gravat temes en diverses ocasions, els primers els publicaren en descàrrega lliure en internet i més endavant ens oferirien cinc cançons en format d’elapé, X Versionades, on la part instrumental eren versions de temes de bandes que han estat referències per a ells, però amb lletres pròpies.
X Fanekaes està format en l’actualitat per nou membres, quasi una orquestra. En Sexe, cassalla i punk folk la banda recupera dues cançons anteriors que han tornat a enregistrar, Morralla i Innocència morta, dos temes amb una gran càrrega de crítica sociopolítica, després trobem set cançons noves més una intro de 47 segons.
El punk folk és un gènere musical que barreja música d’arrel popular i tradicional amb punk rock. Uns dels primers pioners a l’Estat Espanyol en practicar punk folk foren La Polla Records, Kortatu, Javier Muguruza..., X Fanekaes el combina amb altres ritmes, com ara l’anomenada música balkan, música tradicional de diversos grups ètnics del sud-est europeu.
El so del grup és festiu, carregat d’energia i caracteritzat per l’ús d’instruments com ara el violí, l’acordió, la tuba, la gaita o el whistle.


Per a l’enregistrament de Sexe, cassalla i punkfolk, la banda ha comptat amb un bon grapat de col·laboracions, tant de músics com de cantants, entre els quals destaquen les d’Adrià, del grup Atupa, Àngel, del grup Atzembla, o Margaix, del grup Besugo.
A la vitalitat de la seua música, amb la qual pretenen contagiar el públic amb bon rotllo i energia positiva, el grup li afegix unes lletres que parlen del seu dia a dia amb tocs d’humor i sàtira.
Cançons que ens narren la intensitat de la seua creativitat, que fins i tot els impedix dormir; la reivindicació no sols del paisatge de l’Horta que va desapareixent d’una manera ràpida i inexorable, sinó fins i tot de les anècdotes i les contalles que aquest territori produí i que ens parlen d’una manera de viure i d’entendre el món lligades als cicles productius de la terra. També fan una crítica despietada a la classe política, que acaben qualificant de morralla, una classe política allunyada del poble i que només compta amb aquest a l’hora de demanar-li el vot. La solidaritat ben entesa entre els membres del grup, de la tribu, per tal de defendre’s dels rapinyaires socials. Una crítica ferotge contra tots aquells que condemnen a la mort i la pobresa extrema milers d’éssers humans arreu del món.
En totes les lletres, que són directes i diàfanes, hi ha una crítica al sistema econòmic en què estem immersos que ens deshumanitza, un clam a plantar-se i gaudir de la vida i de la llibertat, i fer-ho amb alegria i optimisme. X Fanekaes estan contents de ser gent de classe treballadora, conscients de tots els seus drets, i el primer que tenen en la seua llista és el dret a somniar.