Després de la publicació dels
llibres de poesia Gradual, amb el qual
va obtindre el Premi Manuel Rodríguez Martínez d’Alcoi, i que després li va
valdre el Premi de la Crítica
dels Escriptors Valencians 2009, i La
llum garbellada, que obtingué el Premi Ibn Hazm Ciutat de Xàtiva 2011,
torna Josep Maria Balbastre (Ròtova, 1962) a oferir-nos un nou poemari amb un
títol breu i suggeridor: Úter (Premi
Josep Maria Ribelles Vila de Puçol 2015), publicat en aquesta ocasió per Onada
edicions.
En Úter trobem un autor madur, que domina el llenguatge i amb una gran
riquesa lèxica que empra amb naturalitat. Un individu amb grans dots per a la
observació i detallista, que pren anotacions sobre tot el que l’envolta i l’ha
commogut i/o provocat i ho convertix en una gran al·legoria que li servix per a
reflexionar sobre els cicles de la natura, uns cicles que ens parlen de la
vida, de la mort i del renaixement.
Úter està conformat
per seixanta-dos poemes organitzats en quatre col·leccions. La més extensa és
la primera, Quadern de camp, formada
per vint poemes de vers lliure, uns artefactes lírics escrits com si foren unes
anotacions preses durant unes suposades eixides al bosc, un bosc que no és
verge ja que s’hi troba la petjada de l’ésser humà. Són anotacions provocades
per imatges, sensacions, emocions, que conviden l’autor a reflexionar. Una
íntima iconografia, per dir-ho amb les paraules de Balbastre, sobre la pèrdua,
l’abandonament, la destrucció, la desaparició i com després tot és capaç de
renàixer.
En aquest apartat, com en el
tercer, Les fulles mortes, els poemes
són més llargs, el poeta es deixa dur per la paraula en un discurs que
necessita per a ser expressat una construcció més complexa que en els apartats
segon i quart.
En el segon apartat, El lament de la terra, format per dotze
poemes que se’ns oferixen nus, sense títol ni numeració (com en els apartats
tercer i quart), Balbastre traça uns poemes brevíssims: «Batré / les meues /
ales / a la teua / era», és capaç d’esbossar amb gran estalvi de recursos imatges,
sensacions i emocions després de l’aparent mort de la natura, on comença a
patir els dolors del gran part que és la primavera.
En Les fulles mortes (tercera col·lecció), Balbastre torna a
oferir-nos uns poemes més extensos i discursius. Tretze en aquesta ocasió.
S’inicia com una continuació de Quadern
de camp, no debades el primer mot que apareix és «Anotaré», però de seguida
pren un altre rumb. En bona part dels poemes l’autor demana una cosa o altra: «Mira’m»,
«Escriu-me», «Gargoteja’m», és una necessitat quasi vital, sap que és viu si
s’atén la seua demanda. També li trobem la necessitat de definir-se, de
retratar-se amb l’entorn: «I em descric».
És aquest un apartat on el jo és
més present, un jo que necessita d’un espai i d’un tu per a projectar-se, per a
renàixer després de l’autodestrucció quotidiana.
Tanca el llibre amb Úter, format per dèsset poemes amb els
quals retorna al vers breu, concís on la imatge és fonamental. L’úter és
l’espai on es produïx el miracle de la vida. Són aquests poemes versos d’amor
impregnats per l’estima del viure, per la saviesa que dóna el fet d’haver
assistit a la mort i al renaixement cíclic de la natura, de la qual l’ésser
humà, tancat en el seu eixam i absorbit per les banalitats de la tribu, se
n’havia allunyat.
Josep Maria Balbastre és un home
sensible i metòdic, amb una poètica elegant i amb una gran càrrega ètica i
estètica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada