Des que la Nova
Cançó va començar a donar els primers passos de la mà d’Els Setze Jutges que el
poeta i chansonnier francés Georges Brassens
(1921-1981) ha tingut una influència i una projecció notables en bona part dels
nostres cantants. Gent com ara Josep Maria Espinàs, Quico Pi de la Serra,
Rafael Subirachs o Joan Manuel Serrat han fet versions d’alguns dels seus
èxits. Però són el terrassenc Miquel Pujadó i la valenciana Eva Dénia els qui
al llarg de la seua carrera s’han capbussat més profundament en la seua obra.
Eva Dénia és una
músic i cantant amb una obra sòlida i consolidada, en la qual l’hem pogut veure
i sentir interpretar amb solvència temes de gèneres tan diferents com el jazz,
la bossa nova, la cançó d’autor i la cançó tradicional valenciana.
A principis de la
segona dècada del segle, junt amb Lola Ledesma, Amparo Hurtado, Merxe Martínez,
Patxi Ferrer i Sílvia Ampolla, formen el grup Sis veus per al poeta, el qual el
2013 publica el disc Homenatge a Vicent
Andrés Estellés que ha donat nom a un espectacle que quatre anys més tard
encara continua amb èxit rodant per tot el país. El 2015 Eva Dénia publica en
solitari Quan abril era abril, un disc ple de poesia acompanyada per
unes textures sonores cosides amb un fil invisible fet de sensibilitat i domini
de l’ofici. I el 2017, amb la col·laboració de la violoncel·lista Merxe
Martínez, ens oferix el treball Merci
Brassens (Mésdemil, 2017). Com en altres ocasions, Eva compta amb la
col·laboració del seu germà, el també cantant i músic Carles Dénia, qui a més
de ser el responsable de la producció artística, la gravació i les mescles s’ha
encarregat dels llaüts, de les segones guitarres i de les percussions.
Georges Brassens
fou un chansonnier, i amb açò no dic
res que no s’haja dit mil vegades, amb unes cançons que tenien el magnetisme i
l’atractiu que donen les melodies senzilles i alhora elegants, així com unes
lletres treballades on es veia la mà del gran poeta que fou, però també del
lector de poesia que es va atrevir a musicar els poemes d’altres.
En Merci Brassens, Eva Dénia i Merxe
Martínez mantenen la força original d’uns temes que a pesar dels anys
transcorreguts continuen vius i actuals, fins i tot afegiria que, amb la seua
interpretació, han potenciat el seu lirisme brindant-nos una versió femenina,
rica, sentida i alhora fidel.
El disc ha estat
enregistrat a Sant Pere de Ribes i produït per Eva, Merxe i l’associació Auprès de son arbre. Els dotze temes més
un bonus track que el conformen han estat arranjats per Eva Dénia, exceptuant Les amoureaux des bancs publics, del
qual s’ha encarregat Merxe Martínez.
Onze de les
cançons estan cantades en francés i dos en valencià, Pobre Martí i Saturn.
El disc és un
magnífic treball amb una sonoritat acústica encisadora, farcida de detalls
sonors i de ritmes que captiven l’oient. Un treball marcat per la veu personal
d’Eva Dénia, així com pel diàleg que manté junt amb la seua guitarra amb el violoncel
de Merxe Martínez i on els puntejats precisos de Carles Dénia vénen a
subratllar una bellesa plena de suggerències.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada