Aquest dies
tòrrids del mes de juliol em trobe immers en la lectura d’un llibre de poesia
que m’ha colpit, Un tros de cel a les
butxaques, de Vicent Nàcher i Ferrero (Editorial Neopàtria, Alzira, 2019).
La tardor passada, quan formava part del jurat del Premi de Poesia Josep Maria
Ribelles, vaig fer una primera lectura als poemes que conformen aquest llibre,
aleshores sota el títol de Trapatroles
despitralat.
Des dels primers
versos que obrien el llibre, vaig reconéixer la veu del seu autor. He llegit
tota la seua obra. Des de Primavera de
cartons, aparegut a l’editorial Germania l’any 1994, fins a Els incendis de l’ànima, editat també
per Neopàtria l’any 2017. És fàcil identificar l’obra de Vicent Nàcher, té una
veu poètica ben definida que ha anat modulant i perfeccionant amb cada nou
llibre.
La seua és una
poesia realista, en ocasions d’un realisme de la intimitat, biogràfic,
confessiona, d’altres és de marcat caràcter social. Nàcher no es vol un ésser
diví aïllat en la seua torre d’ivori creativa: «Soc un xicotet home enmig de la
multitud» i se sent colpejat per les injustícies que l’envolten: «em costa
viure cada vegada / més exposat a la crueltat sense límits / dels humans...».
Poesia amb una
gran tendència discursiva, emparentada d’una manera directa amb la prosa.
Un dia, durant una
conversa informal, vaig cometre l’error d’aconsellar-li que escriguera algun
recull de contes, a la qual cosa, d’una manera taxativa i ara veig que
intel·ligent, es va negar. Vicent Nàcher és poeta perquè, entre altres coses,
sempre ha tingut la voluntat de ser-ho. És un individu que des de ben jove jurà
consagrar la seua vida a la recerca de la bellesa i de la veritat a través de
la paraula. I ho fa amb una honestedat aclaparadora i amb una gran claredat
expositiva.
La seua és una
poesia allunyada dels jocs d’espill, de l’hermetisme, del simbolisme, una
poesia «sense colorants, ni conservants» dels petits i els grans drames
quotidians. La figura de Nàcher la trobem allunyada de l’hermeneuta, del
sibarita de les imatges, és un comunicador, un predicador laic.
En arribar a una
certa edat, sentim la necessitat d’aturar-nos per tal de fer inventari de les
hores viscudes, repensar-nos, carregar les bateries per a enfrontar-nos amb una
certa seguretat als nous reptes. Un tros
de cel a les butxaques és, entre altres coses, el balanç d’un home que ha
arribat a la cinquantena: «Partit pel mig, fragmentat a trossos, construït /
amb peces de recanvi pels colps de la vida» i que mira enrere i sent la necessitat
de definir-se com a ésser humà i com a poeta. Aleshores redacta una declaració
de principis, i també d’intencions, i es prepara per a una nova etapa vital que
el portarà a la vellesa.
Aquest és un
llibre de poemes densos, extensos i intensos, conformat per cinquanta-un poemes
dos dels quals formen una introducció en què definix què és per a ell la
poesia: «La poesia és comunicació», diu en un, i en l’altre afirma que sempre
s’està escrivint el mateix poema. Els quaranta-nou restants, escrits com els altres
dos en vers lliure, s’agrupen sota el títol de Cos.
Al llarg d’aquest
poemari trobem diversos autoretrats d’un home ferit per la vida, un individu
que busca respostes a les grans preguntes, un treballador de la paraula en
plena maduresa creativa amb una mirada aguda.
Hi ha dolor,
passió, amor i agraïment. Un agraïment constant a la vida, a la poesia que li
dona sentit i a tota aquella gent que ha estat al seu costat compartint tantes
i tantes coses.
Vicent Nàcher
Ferrero és un cas únic en la poesia valenciana, un poeta que ha anat construint
un univers poètic personal en el qual ell mateix, vull dir els seus sentiments,
emocions, la seua biografia, però també el seu esguard, són la matèria primera
de la seua obra. Es despulla modestament però sense vergonya, no oculta res, i es
mostra fràgil, terriblement humà.
Per a Nàcher la
poesia no és cap joc, és una ferida oberta i amb la sang que li’n raja escriu
cada poema.
«Les ratlles que
heu llegit són l’humil retrat / de l’home quotidià i vulgar que soc...».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada