L’amor és un sentiment poderós
que ens pren i ens sotmet. Hi ha amors de tota mena que es viuen a ritmes
diversos. Hi ha milers de camins per arribar a l’amor, i aquest sempre el trobem
acompanyat pel desig. Per més que ho intentem, mai no ens enfrontem a l’amor
nus, sinó que anem coberts per una capa de convencionalismes, tabús, productes
tots ells de la societat i de la cultura de què formem part. Fins i tot quan
militem en l’autoexigència de viure amb la més estricta llibertat arrosseguem
alguna cadena que ens impossibilita gaudir de l’amor que voldríem o que pensem
que ens fa falta. En l’actualitat la nostra societat assumix, almenys d’una
manera oficial, dins d’uns paràmetres de «normalitat» diferents, tipus de
relacions amoroses que abans estaven perseguides i penades, com ara l’amor
entre membres del mateix sexe.
Hi ha amors que se situen fora
d’aquests paràmetres, fora de mapa, com ara el que ens proposa Roc Casagran en
la seua darrera novel·la, L’amor fora de
mapa (Sembra Llibres, Carcaixent, 2016), o dit d’una altra manera, el que
ens proposa el seu personatge protagonista, Llull, convertit en la veu
narrativa d’aquest relat, d’aquest viatge a través de les emocions i els
sentiments més pregons. Llull, que té algunes passions i punts en comú amb
l’autor, ja que com ell escriu i recita poesia, és un personatge amb una gran
sensibilitat, dur de pell però extremadament tendre i feble per dins. Un home
torturat que necessita de l’amor de la seua estimada Clàudia, de l’amistat del
seu apreciat Eldar, de la poesia, de la medicació, com una cadira o una taula
necessita per a mantindre’s dreta cadascuna de les seues potes.
El relat també és un viatge a
través del temps i de l’espai, va de la infantesa dels protagonistes a la recerca
d’arguments que ajuden a definir millor les seues complexes personalitats, fins
l’actualitat on Llull viu un vertader drama. Va des del Sarajevo de la guerra
de Bòsnia fins Alacant o Sabadell. També és un viatge poètic, Casagran ens
oferix part de la producció poètica del seu personatge, que com ell té un bon
amic músic. Llull es troba amb dos reptes aparentment subsidiaris que li
demanen els altres dos protagonistes, escriure lletres per a cançons, que han
musicat i gravat Mireia Vives i Borja Penalba, i la redacció d’una novel·la.
Els dos els complix. Però en aquesta novel·la hi ha també un gran repte,
eixir-se’n del mapa, d’allò establit com a políticament correcte, un repte que
Llull, després de meditar-ho amb deteniment, proposa a Clàudia i a Eldar. Un
repte difícil i complicat que obliga Casagran a deixar obert el final del relat
perquè siga el lector qui trie si vol o no vol un amor fora de mapa.
Estem davant d’un llibre que ens
parla d’un dels grans temes universals de la literatura i ho fa amb desimboltura,
amenitat, creant una bona tensió narrativa i emprant una prosa àgil que fa que
siga impossible que el lector es perda en eixe laberint que és la ment
torturada de Llull.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada