Ferran Torrent,
com el director de cinema nord-americà John Ford, és un magnífic creador de
personatges, de protagonistes i d’antagonistes, però també d’una extensa
galeria de secundaris que afegixen la sal i el pebre a les seues novel·les. Es
tracta d’una col·lecció d’individus als quals la vida els ha propinat un grapat
de colps baixos i algun que altre ganxo a la mandíbula.
El jo que no mor (Columna, 2025), la seua darrera
novel·la, torna a tindre Regino com a protagonista: un equilibrista que sap
moure’s com ningú sobre la fina línia que delimita la llei.
Ferran Torrent ens
transporta fins a la dècada dels seixanta del segle passat per a contar-nos un
relat d’espies. Una narració situada en el seu escenari predilecte, la ciutat
de València i la seua àrea metropolitana, però en aquesta ocasió no és la dels
barris d’obrers i menestrals, sinó la dels xalets dels burgesos a Rocafort i la
del centre i l’Eixample, la València dels grans hotels i encara dels pocs
turistes, que hui ja s’han convertit en una plaga i que acabaran fent que la
Comunitat Valenciana siga un complex turístic o no siga.
Torrent teixix un
entramat narratiu barreja de realitat i ficció. Diverses històries d’amor i
desig s’entrecreuen. Ens fa recórrer els laberints més foscos de la societat
franquista, d’un règim que dona refugi a criminals nazis. Una societat
hipòcrita on els seus líders es consideren guardians de les essències de la
cultura i dels valors occidentals. Som en plena guerra freda, al bell mig de la
cursa espacial, i les grans potències lluiten per a donar refugi i cobertura
als enginyers nazis. És el temps de quan els serveis d’intel·ligència
israeliana donaven caça als jerarques nazis.
Regino és un
individu que va a la seua, un tant cínic, lleial amb els seus amics i
col·laboradors i amb una concepció molt personal de la justícia. Es mou com una
anguila entre taurons i aconseguix eixir-se’n amb la seua sense conseqüències.
He llegit les
novel·les de Ferran Torrent des que va aparéixer l’any 1986 En la gola del llop, que signava amb
Josep Lluís Seguí, i he de dir que en aquesta ocasió l’he trobat més madur,
reflexiu i intens.
Aquesta és una
història d’espies, ja ho hem dit, però també de policies, de falsificadors
d’art, de famosos que busquen en el desitjat anonimat viure una altra vida, és
una història de lladregots, de traficants de drogues i d’assassins. Hi trobarem
un triangle on es barregen el desig, l’amor, els interessos personals i l’ànsia
de llibertat. Ferran Torrent sempre ha estat un autor d’una gran amenitat i en
aquesta ocasió tampoc no ens defrauda, en aquest sentit. M’ha agradat, d’una
manera especial, quan amb un gran ofici ens oferix alhora dos diàlegs de dues
escenes diferents, ja que és quan arriba a un lirisme d’alt nivell però gens ni
mica embafós.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada