Rosa Roig, en el seu primer
llibre (Joc de dos. Col·lecció Mil
poetes un país. Editorial Germania. Alzira, 2012), ens oferix una manera
d’entendre la poesia en la qual el fet d’anar saltant les fronteres existents
entre els diversos gèneres literaris s’acaba convertint en un segell quasi personal.
La seua és una poesia en què els pilars sobre els quals se sustenta no són un
lèxic rebuscat, ni una pirotècnia d’imatges enigmàtiques a la qual només els
iniciats poden accedir, sinó que s’assenta sobre la transversatilitat, usant en
els seues versos elements de la cançó popular infantil o de les rondalles per a
parlar-nos de la pèrdua d’un ésser estimat, com en alguna ocasió també ho va
fer Vicent Andrés Estellés. De vegades els seus poemes, on prima el vers
lliure, s’emparenten amb allò que s’anomena el microconte, una narrativa en què
la brevetat es fa acompanyar de grans dosis de lirisme o de sorpresa.
Rosa Roig és com un saltamartí
que s’assaja saltant, fent cabrioles i provatures, i no es conforma en quedar-se dins d’allò que anomenem
literatura, sinó que s’endinsa atrevida en altres camps buscant complicitats com ara en el de les arts
plàstiques, ací compta amb la col·laboració de Manola Roig, la qual s’ha
encarregat de les il·lustracions del llibre, i el de la música, en alguns
poemes trobem com invoca el so d’un instrument per a crear amb paraules un
paisatge o una escena sonora.
Joc de dos està
dividit en quatre parts, una primera, L’home
del sac, on el buit dolorós, l’absència incommensurable que és capaç de
deixar-nos la pèrdua d’un ésser estimat, són tractats amb grans dosis de
tendresa; Dones i filles, que ens
parla de la condició de dona en una societat patriarcal i la relació
intergeneracional que entre elles mantenen; Himnes
de batalla, que és on, en la meua modesta opinió, trobe a la poeta més feta,
més madura, es tracta de vint poemes, els més llargs del llibre i potser fins i
tot els més intensos que tenen com a referència els himnes homèrics, són poemes
escrits aparentment per un nosaltres, però en realitat és un jo que conversa
amb ell mateix, un jo que llança els seus pensaments, els seues dubtes
existencials, sobre el paper en blanc, utilitzant aquest com una paret de
frontó i exigint-li respostes que només trobarà en el seu interior; i Tactes i contactes, on ens oferix una
poesia gairebé telegràfica, emparentada amb la tanka i el haiku i en la qual
una paraula sola es pot convertir en un suggeriment, un estímul, és aquesta
part sens dubte la més vital i sensual de tot el conjunt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada