La cantautora d’Almenara (la Plana Baixa ) Eva Gómez
publica un nou treball discogràfic de marcat caràcter feminista, Cançons de dona, un disc que ha anat
madurant durant més de cinc anys.
Dotze cançons, dues de les quals són
instrumentals, la que obri i la que tanca el disc. Dotze cançons la lletra i la
música de les quals han estat al seu càrrec, exceptuant Tanca els ullets, inspirada en un poema d’Isaah Shpigl, escriptor
deportat al camp d’extermini d’Auschwitz. Eva Gómez s’ha encarregat a més de
posar la veu, també de tocar la
guitarra, el bouzouki, el rabad, la baglama i la mandolina. I ha comptat en el
procés d’enregistrament amb la col·laboració i complicitat de Laura Miñarro,
que a més de tocar el violí, la viola de roda, el darbuka, el djembé, el caixó,
l’ibo i el ric i posar veus, ha participat amb Eva en la producció musical i
artística del disc.
Musicalment, Eva Gómez partix de
ritmes pop-folk per acostar-se a altres ritmes i sonoritats d’arreu del món,
començant per les mediterrànies més pròximes, les del Magrib, i viatjar després
cap a Àsia a través de l’antiga ruta de la seda, Pèrsia, Afganistan, Pakistan,
però també per a endinsar-se a l’Àfrica, un continent que la fascina,
possiblement origen de la nostra espècie, un continent al qual dedica una cançó,
Dona de roig i negre, en la qual tracta
el continent com si fóra una dona més, una dona fecunda, bellíssima i
maltractada.
A Eva Gómez l’han inspirada les
dones que, a pesar de tots els esculls i silencis que posa i imposa arreu del
món la “internacional del patriarcat”, han estat capaces de deixar la seua empremta
en la història, dones com ara la filòsofa, matemàtica i astrònoma de l’antiguitat
Hipàtia d’Alexandria, la zoòloga Dian Fossey, o la premi Nobel de la Pau Malala Yousafzai,
però també dones anònimes que patixen noves formes d’esclavatge, dones mares,
dones ancianes guardianes de la memòria de la lluita per la llibertat, dones
més ancianes encara, com Bihihat Uzheki, refugiada afganesa de cent cinc anys
que manté encara l’esperança d’una vida millor mentre travessa fronteres pujada
a l’esquena del seu nét. Eva, que és una dona creativa i amb una gran
sensibilitat, també ha estat capaç d’escriure una cançó a un somriure, el
somriure d’una xiqueta que la impressionar durant uns segons, potser un minut.
Les cançons d’Eva Gómez tenen un
segell personal, producte per una banda de la seua veu i de les diverses
influències de músiques d’arreu del món, i d’una altra de la seua sensibilitat
social, cap injustícia, per mínima que siga, la deixa freda, Eva és una
lluitadora que combat a favor d’un món més just i més igualitari, i ho fa amb
la contundència i la força d’una cançó ben escrita i magníficament
interpretada.
Eva no és el crit, ni el clam, ni
la denúncia crua encastada entre acords d’una guitarra de cordes gratades amb
urpes d’acer. Ella és la melodia, ella és la lírica en uns temps dolents per a
l’esperit, per al combat, per a la poesia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada