Ona nua és un projecte personal del
músic de la ciutat d’Alzira (Ribera Alta) Josep Pérez. Un músic de llarga
trajectòria que des de fa més de dues dècades ha tocat amb diversos grups i ha
produït discos de gent com Òscar Briz o Nèstor Mont, entre altres.
Aquest mes d’abril ha publicat el
que és el seu primer treball discogràfic en solitari, Un gat i l’home al seu costat (Mésdemil), produït pel seu soci i
amic Tony García, el treball del qual ha estat fonamental per a donar-li al
disc un so determinat, una atmosfera intensa i càlida.
Estem davant d’un treball que es
mou entre el pop anglosaxó i el folk d’arrel nord-americana, amb gotes de sons
mediterranis i africans aportades, aquestes darreres, per Moumouni Diarra amb
el seu instrument, la kora.
La lletra i la música de la
majoria de les cançons han estat a càrrec de Josep Pérez, interessat en oferir
un so senzill i homogeni tot reduint al màxim els artificis, però també trobem
adaptacions en el disc, com ara Between
the bars (Entre barrots), d’Elliott
Smith, la cançó Cant a un mateix, de
Marcel·la Payà o
un parell de composicions sobre els poemes
D’un any i Collita,
els dos del poemari Llibre de Meravelles
de Vicent Andrés Estellés. El poema Collita,
Ona nua el titula com a cançó Llàgrimes,
un tema amb un ritme trepidant que invita a eixir a la pista de ball i que a mi
personalment m’ha recordat bandes com el trio britànic Bronsky beat.
El disc ha comptat amb nombroses
col·laboracions, com ara les de Mara Aranda, Josep Maravilla o Abraham Rivas, al
pandero, a la guitarra o als teclats, respectivament.
Hi ha en aquest treball una certa
nostàlgia per un temps que en poc més d’una generació ens ha allunyat a la
majoria del camp, de la natura, d’un temps en què vivíem lligats als cicles de
la terra. Són cançons escrites en primera persona del singular (“He baixat al
poble...”, “Camine perdut..., “Entra l’hivern i al meu costat...”, “Deixes
petjades amb compte...”) i en les quals l’autor intenta recuperar sensacions
que creu perdudes (“L’olor de les tomaques...), són cançons sensorials, algunes
de les quals són un cant a la terra, a una manera d’entendre la vida que
considera més natural, menys artificiosa i agressiva i a la que ell ha retornat,
“però m’agrada més el fet poc trivial de viure en el camp”. També hi trobem un
cant crític al seu poble, Alzira, “El meu poble ha estat governat/ per intrusos
que mai l’han estimat”.
En les lletres s’escolta un to
íntim i confessional que ens parla de les pors que el tenallen, pors a les quals
intenta enfrontar-se tot buscant el costat positiu de la vida i un espai on
desenvolupar-se com a ésser humà i com a creador, “perdona, estima, no mires al
costat./ La vida s’envola si t’alces sempre fart.”
Un gat i l’home al seu costat és un disc amb una atmosfera càlida, amb un so evocador, sensual, que
busca l’atenció i la complicitat de l’oient.
Les cançons tenen uns
arranjaments senzills, però no estan nues, qui ho està és el seu autor, que
se’ns apareix sense disfresses, sense personatges interposats, encara que
adopte un pseudònim, Ona nua. Estem davant d’un lletrista honest, d’un bon
professional de la música que ha aprés el seu ofici dalt de l’escenari
acompanyant uns i altres, i a l’estudi de gravació. Aquest ofici el dota de
seguretat i coherència a l’hora de compondre i a l’hora de configurar un
treball amb una personalitat tan definida com és aquest Un gat i l’home al seu costat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada