Quan encara
ploràvem el decés de l’escriptor Ramon Guillem, de colp i volta ens
assabentàvem que acabava de ser guardonat amb el Premi de Poesia Ibn
Hafaja-Ciutat d’Alzira.
Ara acaba
d’aparéixer, editat per Bromera, el llibre premiat que porta el títol de Carn d’oblit. Es tracta d’una col·lecció
unitària de 37 poemes que va ser escrita entre el 2020 i el 2024 a la ciutat de
Catarroja (Horta Sud) i la platja de Puçol (Horta Nord), on Guillem residia una
part de l’any.
L’autor es trobava
en un gran moment de maduresa creativa, ja havia donat a la impremta alguns
dels seus millors llibres: Terra d’aigua
o Foc de magranes. Es trobava, com
ell mateix reconeix en alguns dels poemes del llibre que ara tractem, en la
difícil cruïlla on el record de la joventut es va diluint i la vellesa pròxima
comença a ser tangible. A més, era conscient que es troba atrapat per una
malaltia que se li està fent interminable.
L’escriptor
reflexiona sobre la vida i la mort, sobre la poesia, com aquesta li dona
energia i il·lusió, i també sobre la condició de poeta de la qual se sent
orgullós i a la qual mai vol renunciar. La inspiració creativa, a pesar que ha
temut que l’abandonaria, torna sempre, mai se n’ha anat. L’home que un dia va
consagrar la seua vida a la bellesa la retroba com un antídot contra la rutina
i el desencant.
La llum i la
seducció, tan presents en la seua obra, com també la música, entesa com un
refugi, i l’amor que li dona forces davant de les hores fosques en què la
malaltia el situa a la vora de l’abisme, són constants en aquest llibre, junt
amb la por i la fe necessària per a continuar el camí.
No és Carn d’oblit el llibre de poesia d’un
home vençut i que s’acomiada del món, sinó el d’una persona que estima amb una
intensitat brutal la vida. Entre línies, endevinem la tristesa de la mort
intuïda, la por, que sempre portem oblidada en el fons d’alguna butxaca, perquè
no pot ni vol fugir de la realitat que viu mentre està escrivint.
El poeta és
conscient, i així ens ho fa saber en els primers versos, que: «En nàixer el dia
/ naix també la mort». Hem de deixar que el pensament de la mort s’adorma, no
hem de deixar que aquest pensament ens ferisca constantment amb el seu coltell,
ja que acabarem abocats a la follia.
«Deixa-la dormir, per què / despertar-la? Sembla tan feliç / essent carn d’oblit!». «La vida unfla les veles del vaixell / quan menys t’ho esperes». Deixem que la mort siga carn d’oblit, d’un oblit, ja ho sé, impossible, que torne la llum, que s’esvaïsquen les tenebres i que vinga a nosaltres el poema.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada