
Una generació nascuda en ple esclat del boom Estellés, un autor que, d’una manera més o menys pregona, ha influït en l’obra de la majoria dels seus components. En el cas del borrianenc Iban L. Llop i el seu tercer llibre, Pell de salobre (Llibres de l’Escorpí, Edicions 62, Premi Salvador Espriu per a Poetes Joves 1998, Barcelona, 1999), a més de la influència del de Burjassot, s’hi entreveu també la de Josep Piera o Marc Granell, entre altres.
El recull es dividix en quatre parts: Llibre de Fèlix o Els exiliats, Naufragi, Quadern Napolità i On tot s’atura. En la primera el poeta alça la veu a favor de totes les víctimes de la intolerància i les dictadures, amb imatges contundents i una fina ironia, que no l’acaba d’abandonar en tot el recull i de la qual en anteriors treballs, com ara Des d’una habitació sense llum (Editat per l’Ajuntament de Nules, 1996) o Fustes corcades (Columna, 1998), ja feia gala. D’aquest apartat destacaria per la seua força els poemes A Paul Joseph Goebbels ( On són els ferros del trens,/el tren llarguíssim/ que creuava les nits d’Europa?/ On són els forns/ on es cremaven els records dels homes?/ On són els ulls d’aquell xiquet/ que mirava espantat una càmera/ mentre un oficia de la Gestapo/ l’arrossegava per terra?)i Auschwitz (Recorde la neu i el fang/ una sabata./ Un home. Un quaranta-dos./ Cruixia el sol, recorde/ com buscava entre el fang i la neu/ una sabata./ Segurament hi ha dona i fills/ que encara l’esperen,/ segurament, un home estimat.)
En Naufragis tota la imagineria al voltant de la mar, tan present en la nostra tradició poètica, és utilitzada per Llop per a parlar-nos de l’amor i el desamor, del desig i el rebuig (Em vaig ancorar a tu/ com qui s’ancora en un port/ llunyà, com aquell/ que amb pas incert/ recorre els carrers/ d’un país estrany i meravellós.). Per la seua banda, en Quadern Napolità és on més pregona es veu la influència dels autors abans esmentats, amb construccions properes a les d’Estellés de L’Hotel París, sense per això menysprear la tasca de Llop que en aquest apartat trobe més madur (Uns diners que passen de mà en mà,/ dotzenes de cambres com aquesta,/ la llum castrada darrere la finestra./ No rei, ací no es besa.). I, finalment, On tot s’atura, versos breus on Llop reflexiona sobre el fet poètic i el subjecte del poema, també sobre la impotència civil, que enllaçaria amb el primer apartat, i, com no, el desig, un desig carnal i intens que lliga amb la segona part per a tancar amb un vers que ens du al títol del llibre Pell de salobre: Fer del teu cos una trampa/ i romandre tota la nit/ com si fos l’inici/ d’un llarg exili./ Fer dels teus ulls el silenci/ i de la pell, el record/ de la mar a l’alba.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada